Zonder handen: simpelweg prachtig!

Hanneke van de Water 24 december 2019
De hoofdpersoon in Zonder handen is de 19-jarige Kat. Kat heeft slechts één doel voor ogen: zo min mogelijk opvallen. Ze slijt haar dagen bij Broodje John, dat feitelijk een ontmoetingsplek is voor verdwaalde zielen. Kat woont in een studentenhuis, maar haar huisgenoten zijn niet bepaald gecharmeerd van de teruggetrokken Kat.

Wanneer Kat op zeker moment, tijdens een feestje notabene, Rif ontmoet, is zij stomverbaasd dat deze charmante jongen juist met haar om wil gaan. Ondanks een ongelukkig begin, ontstaat er een vriendschap tussen de twee. Het geeft Kat zelfs voor het eerst het gevoel ergens bij te horen en ze opent zich voor Rif, waarbij ze hem onder meer vertelt dat ze in het verleden veel gepest is.

“Kat weet niet wat haar meer verbaast. Dat haar huisgenoot weet waar ze werkt of dat deze jongen speciaal voor haar terug is gegaan naar het feest om naar haar te zoeken. Ze voelt een warme gloed in haar buik, hoewel een stem in haar hoofd onmiddellijk zegt dat ze niet zo goed van vertrouwen moet zijn.”

De debuutroman van Sahadat –Drijfhout- las ik destijds met bijzonder veel genoegen en mijn verwachtingen waren derhalve hooggespannen toen ik aan Zonder handen begon. Ik kan u echter melden dat Sahadat mijn verwachtingen ruimschoots heeft waargemaakt. Zonder handen is –zonder meer- een prachtige, rakende roman.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van de hoofdpersoon en dat brengt Kat heel dicht bij haar lezers. Tel daar het vermogen van de auteur bij op om emoties prachtig te verwoorden en je sluit dit boek én de jonge Kat al snel in je hart.
De flashbacks die Sahadat in het verhaal heeft verwerkt komen voor rekening van Aram, wiens identiteit niet werkelijk wordt onthuld, hetgeen een fijn mysterieus tintje aan het geheel geeft.

“Op de grond naast zijn bed blijft hij liggen. Hij weet niet hoelang, hij voelt geen pijn en geen kracht. Hij hoort niets en ziet niets. In zijn hoofd zegt een stem dat hij achter Farah aan moet.”

Sahadat hanteert een fraaie en toegankelijke schrijfstijl die prachtig aansluit bij het verhaal en ze weet haar personages goed te karakteriseren, waarbij niet alleen Kat zeer goed uit de verf komt, maar er ook meer dan voldoende ruimte is voor de andere personages. Bovendien is de verhaalconstructie goed, waarbij het plot wellicht de mogelijkheid biedt om er een vervolg aan te geven?

In elk geval is Zonder handen een ware aanrader met rakende thema’s zoals pestgedrag, liefde, wraak en emoties.

Over de auteur
Ianthe Sahadat (1977) werkt sinds 2007 als journalist bij de Volkskrant, waar zij schrijft over uiteenlopende onderwerpen, waaronder voeding, onderwijs, medisch onderzoek en migratie. Ze studeerde geschiedenis in Leiden en volgde daarna de opleiding dagbladjournalistiek in Rotterdam. In 2011 won Sahadat de journalistieke prijs de Tegel voor beste nieuwsverhaal van het jaar, met haar onthullingen over de wantoestanden op Hogeschool Inholland.

Uitvoering
Uitgever: Prometheus