Omdat mijn lichaam het wil: "Mag ik u verstouten?"

‘Mag ik u verstouten?’ Met deze heerlijke vraag sluit Esmee Schenck de Jong de inleiding af van haar boekje ‘Omdat mijn lichaam het wil. Nou, dát mag Esmee….

De afgelopen jaren was er een toename te zien in de vrijheid van seksuele expressie. Maar deze trend lijkt nu te keren. De terugkeer van seksuele bekrompenheid is alomtegenwoordig. Deze bekrompenheid wordt gereflecteerd in de media en de samenleving. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk bij het bespreken van seks en voelen zich gedwongen om hun seksuele expressie in te houden.
Die trend tracht Schenck de Jong -succesvol- te doorbreken met haar openhartige boek waarin ze, zonder enige schroom en met zalige zelfreflectie en humor, haar eigen seksule uitspattingen en zoektocht deelt met een ieder die het lezen wil.

“In die tijd werk ik maandenlang zo goed als elke dag van de week. Mijn arme libido heeft het maar met me te rooien en mag blij zijn met één of twee keer seks per maand. Verder doe ik alleen aan ‘panic wanks’: het moment dat je stress ervaart, maar ook fysieke geilheid en het dan maar oplost met een kort potje masturberen om wat druk van de ketel te halen.”

‘Omdat mijn lichaam het wil’ leidt de lezer langs de vele amoureuze ontmoetingen, kinky seksfeesten, escapades met verschillende genders en met een combinatie daarvan. Eenmalige gebeurtenissen en langere verbintenissen.

Schenck de Jong presenteert dit alles in een hele fijne schrijfstijl en weet het ene moment te prikkelen en het andere moment te ontroeren en te amuseren. Het klinkt haast onmogelijk, maar ondanks dat dit boekje vrijwel alleen over seks gaat, is het nergens ordinair. Het is eerlijk, open, verfrissend, zonder enige schaamte en taboedoorbrekend. Elke seksuele belevenis is niet alleen genot- maar zeker ook respectvol. Hoe je seksuele voorkeuren ook zijn en of je er nu wel of niet droomt over het in de praktijk brengen van die voorkeuren, ‘Omdat mijn lichaam het wil’ is zeker het lezen waard.

“In de polyamorie wordt het vaak afgeraden om met een stel te daten, omdat het voor veel complicaties en scheve verhoudingen kan zorgen, maar onze liefdesbetrekking voelt naadloos. Twee genders om me heen, gesandwicht in hun liefde en fysiek ook nog eens zo aantrekkelijk.”

En voor wie denkt dat het uitsluitend gaat om ‘platte’ seks, vergist zich, want ook de (diepere) gevoelens die Schenck de Jong voor haar bedpartners (nou ja, haar avonturen spelen zich niet uitsluitend in bed af) weet zij voelbaar in woorden te vatten.

De flaptekst beschrijft ‘Omdat mijn lichaam het wil’ als een taboe- en genrevrije verhalenbundel om als een grote reep chocola in een enkele zitting te verslinden. ‘Omdat mijn lichaam het wil’ is zowel een ode aan de vrije liefde en seksualiteit als een viering van het leven. Krachtig en fragiel, soms meer het een, soms het ander.
Aangezien ‘Omdat mijn lichaam het wil’ het literaire debuut van deze auteur is en Schenck de Jong blijk geeft van een fijn talent voor schrijven, spreek ik de hoop uit dat zij blijft schrijven en haar ervaringen en fantasie gebruikt om erotische romans te gaan schrijven.

Uitvoering
Uitgeverij Prometheus
ISBN: 9789044651812 , 9789044651829
Paperback, 141 pagina’s

Over de auteur
Voor zij begon als schrijver en kinderboekverkoper werkte Esmee Schenck De Jong (1992) onder meer in de zorg, als b-model, facilitair manager, in een museum en in een jeugdbibliotheek. Ze publiceerde eerder in de Volkskrant en voor platforms als VICE en Stichting Lezen.

Over Hanneke van de Water
Hanneke van de Water (1960), eigenaar van To-taal Communicatie, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://to-taalcommunicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water