Informatief zeer sterk, maar wat weinig concreet

HannekeBo 06 november 2022
Thuiskomen in jezelf is een vernieuwde uitgave van het originele boek dat al in 1989 uitkwam. De wat abstracte omslag spreekt direct aan en maakt je nieuwsgierig naar de inhoud. Hoewel ik in het verleden al behoorlijk wat therapie heb gehad, ben ik toch erg benieuwd of dit boek me nieuwe inzichten kan geven.

Het boek is helder opgebouwd in drie delen. In het eerste deel wordt uitleg gegeven over de inhoud en werking van de methode, in het tweede deel wordt dieper ingegaan op de verschillende ‘ikken’ die in jezelf verscholen zitten en in het derde deel gaat het om bewustwording van die verschillende delen. Dus eigenlijk het toepassen van de theorie in je eigen leven.

Wat me direct opvalt, is dat het taalgebruik in het boek best wel professioneel is. Dat wil zeggen dat Hal & Sidra Stone veel gebruik maken van termen uit de psychologie. Voor mij geen probleem, omdat ik hier veel mee bezig ben geweest. Maar als dit boek je eerste kennismaking is met de psychologie en zelfontwikkeling, zal je moeite hebben om een en ander te begrijpen. Het boek is dan ook geen aanrader als je net ben gestart met persoonlijke ontwikkeling.

Het boek is informatief en theoretisch, maar er worden ook voldoende voorbeelden gebruikt om de lezer te laten zien wat er precies bedoeld wordt. Wat ik wel mis, zijn echt praktische handvaten om de theorie zelf ten uitvoer te brengen. Dat blijft allemaal een beetje vaag. Het boek heeft zeker iets met me gedaan en me geprikkeld. Of ik echt iets nieuws heb geleerd, weet ik niet. Maar ik heb mijn eigen valkuilen weer even aangekeken en soms is dat al genoeg om weer even wakker geschud te worden.

Kortom, het boek van Hal & Sidra Stone geeft een heldere en duidelijke uitleg over de Voice Dialogue Methode. Wel is het taalgebruik soms wat ingewikkeld, waardoor het boek niet geschikt lijkt voor mensen die net starten met persoonlijke ontwikkeling. Het boek is heel informatief, maar praktische handvaten ontbreken. Het zet je wel aan het denken om bepaalde kanten van je karakter aan te kijken. De stap om hier concrete actie op te ondernemen, lijkt na het lezen van dit boek echter nog net iets te ver weg.

Meer recensies van HannekeBo