Gehaast

HannekeBo 13 juni 2019
Thelma is een drukke, zelfstandige vrouw, met een baan die veel van haar tijd opslokt. Boven alles is ze ook nog alleenstaand moeder van Louis, maar die lijkt ze door alle hectiek regelmatig te vergeten. Tot die ene ochtend. Wanneer ze, druk bellend, met haar zoon onderweg is in de stad, rijdt hij met zijn skateboard de weg op en wordt geraakt door een vrachtwagen.
Vanaf dat moment verandert het leven van Thelma volledig. Louis ligt in coma en de artsen kunnen niet zeggen hoe hij daaruit gaat komen, als hij daar überhaupt uit gaat komen. Thelma wil direct weer vluchten in haar werk, maar maakt de eerste dag al een desastreuze fout, die haar baan kost.
Vanaf dat moment besluit ze om er volledig voor Louis te zijn. Onder zijn bed vindt ze zijn 'wonderboekje', waarin hij al zijn dromen en wensen heeft opgeschreven. Aangezien de artsen Louis dertig dagen hebben gegeven om uit zijn coma te ontwaken, besluit Thelma om tijdens deze dagen Louis' dromen na te jagen en dit allemaal vast te leggen, om aan Louis te laten horen.

Ik heb dit boek met plezier gelezen, maar ik vond het wel wat snel gaan. Het is niet erg dik, wat mij betreft hadden de gebeurtenissen wat beter en uitgebreider beschreven kunnen worden. Soms zitten er hele grote sprongen in de tijd, dan vraag je je af of er in de tussentijd niet iets is gebeurt.
Het idee van het boek vind ik mooi, maar het is ergens ook wel een beetje ongeloofwaardig. De eerste wens van Louis in zijn boekje is een reis naar Japan. Meteen een dag nadat Thelma het boekje heeft gevonden, vertrekt ze daar dan al naartoe. Terwijl haar zoon in coma ligt en niemand weet wat er gaat gebeuren. Ik kan echt niet begrijpen dat ze dan zomaar weggaat. Ik zou eerst voor een droom gaan die gewoon in eigen land vervult kan worden.
Al met al is het een mooi boek, het idee erachter vind ik echt goed, maar de uitvoering laat te wensen over. Alsof de auteur even snel een boekje wilde schrijven. Hij heeft niet echt de tijd genomen om het verhaal goed uit te werken. Ook aan de gevoelens van Thelma wordt voorbij gegaan, ik had daar wat meer een inkijk in willen hebben.
Ik geef het boek drie sterren, omdat ik echt wel genoten heb van het lezen ervan. Maar achteraf zet ik toch bij een heleboel dingen een vraagteken. Er had meer in gezeten en daarom kan ik het geen hogere waardering geven.

Meer recensies van HannekeBo