Confronterend maar zeer behulpzaam

HannekeBo 31 juli 2023
De omslag van Waarom doe ik zo? kan niet anders dan je aandacht trekken. De twee gezichten die in elkaar verweven zijn, maken direct nieuwsgierig. Wat wil de auteur met dit beeld vertellen? Dat blijkt al snel wanneer je begint te lezen in dit informatieve boek van Robert Jackman. Deze psychotherapeut neemt je in zijn boek mee naar op ontdekkingsreis naar je eigen hardnekkige patronen en je innerlijke kind.

In het eerste deel neemt Jackman je aan de hand mee naar je eigen verleden. Je leert in te zien hoe bepaalde patronen in je leven hebben kunnen ontstaan en hoe het komt dat ze nu nog steeds zoveel invloed op je hebben. Ondanks dat ik al het nodige wist van dit onderwerp, slaagt Jackman erin om dit op een hele toegankelijke en duidelijke manier uit te leggen. Dit komt ook mede door de vele voorbeeldverhalen die hij in het boek heeft verwerkt.

Al snel word je ook zelf in actie gezet en volgen er diverse opdrachten. Hierbij wordt geacht dat je als lezer kritisch naar jezelf kijkt. Ik moet zeggen dat ik dit best confronterend vond, ondanks dat ik al een hoop dingen heb aangekeken. Toch vond ik weer nieuwe aanknopingspunten en inzichten, die me weer een stapje verder hebben geholpen. Sommige opdrachten zijn heel uitgebreid en bevatten veel vragen als houvast, andere opdrachten zijn korter en vrijer.

Al snel kwam ik erachter dat dit geen boek is waar je snel even doorheen leest. Als je er alles uit wil halen, is het belangrijk om voldoende aandacht te geven aan de opdrachten, voordat je verder leest. Voor mij is dat prima, maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Ik denk wel dat het boek alleen goed tot zijn recht komt als je ook alle opdrachten maakt.

Ik heb zelf weer veel inzichten opgedaan uit dit boek en denk dat ik het regelmatig nog weer even uit de kast zal pakken. Veranderingen aanbrengen in je patronen kost veel tijd en energie, dus verwacht niet dat je na het lezen van dit boek klaar bent. Zelf was ik op bepaalde punten weer wat teruggevallen in oud gedrag en dit boek heeft me geholpen om dat in te zien en daar weer uit te stappen.

Ik zou het boek dan ook zeker aanraden aan andere lezers, al denk ik wel dat het belangrijk is dat je wel al wat inzicht hebt in je patronen en pijnpunten. Als je te maken hebt met veel oude pijn, denk ik dat het verstandig is om hier professionele hulp voor te zoeken en dit boek vooral als ondersteuning of erna te gebruiken.

Meer recensies van HannekeBo