Jackie doet het weer

HannekeBo 25 april 2021
Even een disclaimer voor je deze recensie leest: ik ben een Jackie fan. Dus er is enige mate van een roze bril effect waarneembaar in deze beoordeling. Al haar boeken heb ik verslonden en ik kon dan ook niet wachten tot deze nieuwe serie eindelijk het levenslicht zou zien.
En om maar met de deur in huis te vallen: Jackie heeft het weer geflikt. Een hoofdpersoon die een nieuwe start wil maken en terecht komt op een magische plek ergens in Nederland (waar Jackie.... Waar is dit?), een ietwat vreemde en tikkeltje rare vogel die steeds weer opduikt. En natuurlijk een blik vol anderen, met allemaal hun eigen probleempjes, waar de hoofdpersoon telkens weer bij betrokken raakt. Oh ja, en eind goed al goed natuurlijk. Klinkt als een dertien-in-een-dozijn liefdesromannetje, maar nee, dat is dit NIET.
Want de onderliggende boodschap die steeds weer terugkomt in de boeken van Jackie, is dat de 'vreemde vogel', de persoon waar iedereen altijd al een oordeel over heeft, uiteindelijk een prachtig mooi mens blijkt te zijn, dat aan het einde van het boek door iedereen gewaardeerd en geaccepteerd wordt. En hoewel het geheel misschien een klein beetje mooier gemaakt is dan hoe de wereld in werkelijkheid is, op een prachtige plek in Nederland die gewoonweg niet lijkt te bestaan, zijn die 'vreemde vogels' er wel degelijk in ons dagelijks leven. Hoe mooi zou het zijn als we allemaal een beetje minder aandacht geven aan onze oordelen en een beetje meer door Jackie's ogen naar de wereld kijken? Misschien hebben we haar boeken dan wel niet meer nodig, omdat ons hele leven dan een prachtige roman wordt. En tot die tijd mag Jackie van mij nog honderden romans schrijven!

Meer recensies van HannekeBo