Goed verzonnen verhaal

HannekeBo 13 juni 2019
Helena werd grootgebracht door haar ouders, maar de gezinssituatie was alles behalve normaal. Als tiener werd haar moeder ontvoerd door haar vader en vastgehouden in een afgelegen hut in het moerasgebied van Michigan. Er was geen stroom en drinkwater en ze zagen nooit iemand anders dan elkaar.
Na een aantal jaar bleek de moeder van Helena zwanger en werd Helena geboren. Voor haar was de situatie normaal, sterker nog, ze vond het leven in de wildernis geweldig. Hoewel haar vader gewelddadig kon zijn, hield ze van hem en alles wat hij jaar leerde. Tot het moment dat ze erachter kwam hoe hij werkelijk in elkaar zat.
Na de ontsnapping van Helena en haar moeder heeft Helena jaren later een stabiel leven opgebouwd met haar gezin. Maar dan hoort ze plotseling op het nieuws dat haar vader is ontsnapt uit de gevangenis. Ze weet dat er maar één ding op zit; op zoek gaan naar haar vader. Want zij is de enige die het moeras net zo goed kent als hij.
Tijdens haar zoektocht vertelt Helena de lezer stukje bij beetje de hele geschiedenis van haar jeugd en wat daarna gebeurde. Het is een heel onwerkelijk boek. Steeds weer word je als lezer met je neus op de feiten gedrukt. Dingen die voor ons heel normaal zijn, waren voor Helena helemaal niet normaal. Ze heeft nooit geleerd om in de normale maatschappij mee te draaien door haar gevangenschap.
Het boek zet je enorm aan het denken over alle voorzieningen die wij hebben in het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan de tijd die ons eigenlijk de hele dag door vertelt wat we moeten doen. Helena en haar ouders hadden alleen de zon en de maan als leidraad, waardoor de dagen in de winter veel korter waren dan in de zomer. Want als de zon eenmaal onder was, was de dag voorbij, er was immers ook geen stroom.
Dit boek heeft me echt heel erg bezig gehouden. Ik probeerde me echt voor te stellen hoe het zou zijn om zo te leven. Buiten dat thema zit het verhaal ook erg goed in elkaar. Heden en verleden wisselen elkaar goed af en het blijft tot het einde toe spannend. De opbouw is heel goed en het verhaal gaat niet vervelen. Ik geef het boek daarom zeker vijf sterren. Ik kan iedereen aanraden om dit boek een keer te lezen.

Meer recensies van HannekeBo