veelbelovend, eigentijds debuut

Heleen van der Velde 15 september 2019
Eigentijds boek en veelbelovend debuut. Dit boek lijkt me ook leuk om met een leesclub te lezen. Het roept vragen op naar de bedoeling van de schrijfster. Doordat er in het boek veel herkenbare hedendaagse elementen in zitten, maar het zich toch in de toekomst afspeelt, wekt het de indruk dat het zomaar zou kunnen gebeuren. Het boek is goed opgebouwd met fragmenten van de autorit van de hoofdpersoon, die terugdenkt aan haar leven. Langzaam ontvouwt zich een verhaal dat je zelf niet kunt bedenken. Een soort nieuw ras is aan het ontstaan, de kleurlozen. Ze worden klein gehouden en kunnen niet meedoen met de maatschappij. Ze zijn anders en ziek. De maatschappelijke discussie over de kosten die nodig zijn om kleurlozen te laten leven wordt gevoerd door de politieke en medische wereld. Als Hava, als kleurloze, zich in deze discussie mengt en een rigoureuze keuze maakt, ontstaat een verschuiving van dat wat als werkelijkheid werd gezien. Qua symboliek vermoed ik hier een link naar discriminatie van mensen met een kleurtje of met een beperking. Mogen zij wel meedoen en willen we hier als belastingbetalers wel aan meebetalen? Wat mij betreft mag hier een vervolg op komen, het einde leent zich daar zeker voor.

Meer recensies van Heleen van der Velde