De kracht van vrouwen

Via Harpers boekenclub mocht ik dit boek lezen en via FB ervaringen over dit boek uitwisselen. Ik had nog niet eerder iets van deze schrijfster gelezen. De cover is prachtig en de informatie op de achterzijde klinkt goed; een roman gecombineerd met historische feiten over vrouwen in de Japanse kampen.

Het mooiste in dit boek is de samenwerking tussen de vrouwen waarbij ze elkaar steunen, samenwerken en creatief tot de mooiste muziekcreaties komen. Dat getuigt van een mooie saamhorigheid die ondanks al het leed tot mentale veerkracht en doorzettingsvermogen leidt. Dat helpt een groot deel van hen in het overleven.

Daarnaast voegt het toe dat dit boek een stukje geschiedenis belicht dat mij niet zo bekend was. Vanwege de Japanse bezetting in Singapore vluchten hele gezinnen en een grote groep verpleegsters over zee in schepen. Door bombardementen zinken de schepen en de overlevenden spoelen aan in Indonesie. Daar worden ze gevangen genomen door de Japanse bezetters en in interneringskampen gezet. In dit boek volgen we de vrouwen waaronder Norah, een muzikaal geschoolde vrouw die haar dochtertje en man mist, diens zus en Nesta een Australische verpleegkundige. Beide vrouwen zijn zeer aansprekend om over te lezen. Zij en ook andere personages hebben echt bestaan. In dit boek verweeft de schrijfster dat wat ze over deze vrouwen heeft kunnen achterhalen, gecombineerd met de omstandigheden in het bezette Indonesische kamp tot een menselijk verhaal. De schrijfstijl was met momenten wat afstandelijk alsof je als lezer mee kon kijken, net alsof de schrijfster je wat wilde beschermen tegen de verschrikkingen. Dat verandert echter wel, waarmee het invoelender werd. Mooi om te lezen.

Meer recensies van Heleen van der Velde