Ongenadige thriller

Heleen van der Velde 09 november 2019
Als je denkt dat je alles al weet, weet je nog lang niet alles. Wat je denkt te weten doet namelijk niets af aan de spanning en het verhaal dat zich blijft ontvouwen. Een sinistere geest en lugubere hobby’s leiden tot een ongenadige thriller met scenes waarbij je je ogen dicht doet om het niet voor je te zien. Karin Hazendonk geeft een goed inkijkje in de ontwikkeling van de personages in dit boek. Het is vanuit verschillende personages geschreven, waardoor je meer meeleeft en begrijpt. Ook de terugblikken en tijdsaanduidingen voegen wat toe aan de goede opbouw. Daarmee lijkt het een realistisch boek. Op meerdere leesmomenten dacht ik dat het boek voorspelbaar was, maar de spanning duurt tot het einde en de afloop is zeker niet voorspelbaar.

Anouk, een vrouw die niet meteen alle schoonheid bij geboorte meekrijgt, raakt gecharmeerd van haar collega Sven. Sven is lief, zorgzaam, maakt eten klaar, houdt het huis schoon en lijkt de ideale man. Als hij al snel vraagt of ze wil samenwonen, gaat ze daar na aansporing van haar tweelingzus mee akkoord. In zijn droomhuis aan het strand ontstaat een perfect evenwicht, waarbij Sven precies weet wat ze nodig heeft. Totdat ze een ongelukje krijgt.

Met Waanidee werd ik fan van Karin Hazendonk. De dood heeft blauwe ogen vond ik iets minder goed. Met Ongenadig heeft Karin een betere thriller neergezet en laat ze ontwikkeling zien in hoe ze de personages en hun ontwikkeling beschrijft en vind ik de lugubere scenes en gedachten van de personages goed neergezet. Knap bedacht en beschreven. Aanrader!

Meer recensies van Heleen van der Velde