Gecompliceerd liefdesverhaal dat je raakt

Helma Koot 19 augustus 2019 Hebban Recensent

Alles voor jou schreef de Australische Liane Moriarty (1966) al in 2011. Het is, na de successen van onder andere Het geheim van mijn man en Grote kleine leugens in afwachting van een nieuwe roman van haar hand, in een fris nieuw jasje gestoken en opnieuw uitgegeven.

Als hypnotherapeut Ellen O’Farrell een relatie krijgt met weduwnaar Patrick, hoopt ze met hem oud te worden Ze is door eerdere ongelukkig verlopen relaties onzeker geworden en als Patrick zegt dat hij haar iets moet vertellen vreest ze het ergste. Als hij haar vertelt dat hij gestalkt wordt door zijn ex-vriendin Saskia is ze eigenlijk opgelucht en vindt ze het stiekem best spannend: ze heeft een relatie met iemand die het waard is om gestalkt te worden. Ze is gefascineerd door de motieven van Saskia en ze zou haar best weleens willen ontmoeten. Wat ze niet weet is dat ze haar onder een andere naam inmiddels al heeft leren kennen.

Behalve stalker Saskia is er nog een derde vrouw die een stempel op het leven van Ellen en Patrick drukt en op de achtergrond nadrukkelijk in hun relaties aanwezig is: Colleen, de overleden vrouw van Patrick en moeder van Patricks zoontje Jack. Als Ellen al na drie maanden zwanger blijkt te zijn, slaat de onzekerheid opnieuw bij haar toe. Hoewel Patrick dolgelukkig met het nieuws is beginnen bij Ellen de zwangerschapshormonen, de stalking van Saskia en de ‘aanwezigheid’ van Colleen aan wie ze nooit zal kunnen tippen hun tol te eisen.

In ieder hoofdstuk wordt het verhaal van zowel Ellen als Saskia verteld vanuit verschillende perspectieven. Het gedeelte over Ellen is geschreven vanuit de derde persoon terwijl het verhaal van Saskia in de ik-vorm is. Door voor Saskia de eerste persoon te gebruiken geeft Moriarty je een inkijkje in Saskia’s hoofd en ervaar je vanuit de eerste hand haar emoties en steeds verdergaande obsessie om deel van Patricks leven te blijven uitmaken. Het wordt pijnlijk duidelijk dat ze steeds verder wegglijdt uit de realiteit en in een sociaal isolement terechtkomt. Het knappe is dat Moriarty het voor elkaar krijgt dat je oprecht medelijden met Saskia hebt en je Patrick steeds minder sympathiek vindt. Dat wordt nog verder in de hand gewerkt door de manier waarop Patrick een einde aan de relatie maakte en Saskia rigoureus uit zijn en Jacks leven bande. Het constante vergelijken met zijn overleden vrouw zijn daar debet aan. Hiermee ga je de dader als slachtoffer zien en vice versa. Omdat je Patrick alleen hebt leren kennen vanuit het gezichtspunt van de onzekere Ellen en de zieke geest van Saskia kan je je afvragen of je mening over hem wel terecht is of dat het allemaal toch net even anders in elkaar steekt.

Zowel Patrick als Saskia maken ieder op hun eigen manier een rouwproces door. Maar daar waar je mag rouwen en je partner mag blijven herdenken als die overlijdt, is dat in geval van een scheiding totaal anders. In het laatste geval moet je ‘niet zeuren’ en doorgaan met je leven, terwijl in beide gevallen je partner geen deel meer van je leven uitmaakt. Moriarty beschrijft dit treffend vanuit het oogpunt van Saskia:

‘Als Patrick was omgekomen door een auto-ongeluk had ik jaren mogen rouwen. Mensen zouden me bloemen hebben gestuurd en condoleances. Ze zouden ovenschotels komen brengen. Ik zou zijn foto’s mogen laten staan, over hem mogen praten, mogen terugdenken aan de mooie momenten. Maar omdat hij mij had gedumpt en omdat hij nog leefde werd mijn verdriet onwaardig en sneu gevonden.’

In Alles voor jou laat Liane Moriarty zien dat ze al vroeg in haar schrijverscarrière weet hoe ze een verhaal moet opbouwen, haar personages moet uitwerken en kan spelen met de lezer op het verkeerde been zetten. Ook haar geestige en ontwapenende schrijfstijl en taalgebruik zijn al volledig tot bloei gekomen en kunnen de toets der kritiek met haar schrijfstijl in de boeken waar ze later wereldwijde bekendheid mee kreeg, prima doorstaan. Alles voor jou is een mooi gelaagd liefdesverhaal waarin niet alles rozengeur en maneschijn is en je van harte hoopt dat iedereen toch het geluk vindt waar ze zo naar op zoek zijn.

Meer recensies van Helma Koot