Helma Koot Hebban Recensent

In Leven met een leugen van Wendy Brokers staan Sofie ‘Fie’ Wolters en ‘Mister Casanova’ Jelle Martens in de hoofdrol. Fie is de zus van Nate, die samen met Lize in het eerste boek, aguette met jam voor twee, in de schijnwerpers stonden. In dat boek speelde Jelle een bescheiden bijrol. Hoewel Leven met een leugen als een op zichzelf staand verhaal is te lezen, was ik blij dat ik het eerste deel al gelezen had, zodat ik net iets meer achtergrondinformatie had.

Fie is al vanaf haar tienerjaren stapelverliefd op Jelle. Maar voor Jelle is zij niet meer dan zijn beste vriend Nate’s zus. Als zij uiteindelijk toch een keer met elkaar in bed belanden, vertrekt Jelle daarna met de noorderzon en laat nooit meer iets van zich horen. Pas jaren later komen ze elkaar weer tegen tijdens een skivakantie waar Jelle een van de skileraren blijkt te zijn. Hoewel Sophie nog steeds gevoelens voor hem heeft, en Jelle opnieuw in haar geïnteresseerd lijkt, wil ze zich niet nogmaals door zijn mooie praatjes laten verleiden. Maar als ze samen ingesneeuwd raken, lijkt Jelle oprecht en lijkt zijn status als hartenbreker verleden tijd. Afgesloten van de buitenwereld delen ze hun diepste geheimen en komen ze dichter bij elkaar dan ooit. De vraag is of dit stand houdt als ze uitgegraven zijn en de gewone wereld weer op ze wacht.

Door de fijne, beeldende, schrijfstijl van Wendy zit je vanaf het begin in het verhaal. Wendy kan me laten lachen en kort daarna ontroeren door de geheimen die Jelle en Sofie delen als ze ingesneeuwd raken en dagenlang op elkaar aangewezen zijn. De dood van Twan na een noodlottig ongeval jaren eerder eist nog steeds zijn tol bij zowel Sofie, Jelle als Nate. De scènes hierover zijn verdrietig, emotioneel en zo mooi beschreven. Door ook de herinneringen van Nate aan het verhaal toe te voegen ontstaat een compleet beeld van wat er indertijd gebeurd is en hoop je dat ze alle drie zijn dood een plaats kunnen geven en verder kunnen gaan met hun leven. Behalve dat Fie moet dealen met de dood van Twan, heeft zij nog een ander schokkend en verdrietig geheim dat zij met niemand heeft durven delen. Een geheim waar Jelle zonder dat hij dat weet de aanstichter van is geweest en die ook bij mij aardig binnenkwam. De beschrijving van onzekerheden, emoties en gevoelens die soms alle kanten kunnen opschieten, net als in het echte leven, maakt dat je de personages gelooft en met ze meeleeft.

Ondanks de heftige, emotionele en ontroerende thema’s, houdt de nodige humor het verhaal luchtig. Bijvoorbeeld de uitspraken van Sofie zijn behalve serieus ook vaak zo grappig, zoals bijvoorbeeld deze:

'Maar je valt op blonde, langbenige schoonheden met een cupmaat die verder gaat dan de eerste drie letters van het alfabet.' Ze schudde verward haar hoofd, ook al lieten de zijne haar geen moment los. 'Niet op types met saai bruin haar die nog steeds op hun lijn moeten letten om geen kont te krijgen waar je een zadel op wilt gooien.'

Zie je het voor je? Ik wel! Juist door deze humoristische afwisseling met de heftige gebeurtenissen en de gedegen opbouw van het verhaal weet Wendy me keer op keer weer te verrassen. Dit en het superromantisch eind, waarmee de illustratie op de cover eindelijk duidelijk wordt, zijn de ingrediënten voor een heerlijke feelgood roman. Verwacht geen zoetsappig verhaal, want Leven met een leugen is door de heftige gebeurtenissen zoveel meer dan dat.

Gelukkig hoef ik nog geen afscheid te nemen van Sofie, Jelle, Nate en Lizzie want Wendy is op Facebook gestart met een dagelijks feuilleton over Femke, de zus van Jelle, dat uiteindelijk het derde boek in de serie zal worden. Ik ben fan!

Reacties op: Zoveel meer dan luchtige feelgood

Leven met een leugen - Wendy Brokers
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99