Milieuproblematiek in de praktijk

Henk Poortvliet 04 januari 2021
Bij het lezen van de titel van deze roman en van de algemene samenvatting daarvan kreeg ik in eerste instantie de indruk van een vrij droog verhaal over de gevolgen van het gedrag van de mensheid en van de temperatuurstijging. Niets is minder waar: Maja Lunde heeft mij direct weten te boeien door haar wijze van schrijven.
De beide verhaallijnen zijn goed te volgen: de eerste verhaallijn maakt melding van de situatie van David, Anna en hun twee kinderen die door droogte en branden vanuit het zuiden van Frankrijk noordwaarts moeten vluchten. Tijdens de vlucht zijn zij elkaar uit het oog verloren. Anna en hun zoontje August zijn onvindbaar. David en hun dochter Lou bereiken een opvangkamp, waar ook Anna en August naar toe zouden gaan. Het Rode Kruis heeft al die tijd geen informatie over de verblijfplaats van Anna en August. De situatie in het opvangkamp verslechtert met de dag: steeds meer toestroom van vluchtelingen leidt tot overbevolking, voedselrantsoenering en uitputting van medicatie, verbandmiddelen, e.d. Na lange tijd wachten neemt David het initiatief om buiten het opvangkamp te gaan zoeken naar mogelijkheden om eten en drinken te bemachtigen en om richting de Atlantische Oceaan te gaan. Uiteinde lukt het hen dit en komen zij een verlaten zeilboot tegen, die achteraf van Signe blijkt te zijn, van wie in de tweede verhaallijn de levensloop wordt weergegeven.
Signe is opgegroeid in Noorwegen en met name door haar vader zeer milieubewust geworden. Plannen van een nabijgelegen plaats om een stuwdam in de rivier te bouwen en het ijs van de gletsjer in de bergen af te breken ten behoeve van het maken van ijsblokjes in de drankjes van rijke mensen in bepaalde Arabische staten, leiden tot aantasting van het stroomopwaarts gelegen landschap en het op termijn vernietigen van de gletsjer. Haar eigen moeder en een vriend waarmee Signe al jaren mee omgaat, zijn juist voorstanders van deze plannen. De plannen vinden doorgang en Signe besluit wraak te nemen op onder andere haar voormalige vriend die inmiddels naar Frankrijk is verhuisd. Signe gaat per boot op weg naar Frankrijk en moet door pech haar boot achterlaten in de omgeving waar haar voormalige vriend moet wonen. Uiteindelijk vindt zij hem en confronteert hem met zijn gedrag. Haar boot blijkt de boot te zijn die door David en Lou wordt gevonden…… Hier komen de twee verhaallijnen samen.
Een boeiend en spannend verhaal, die ik de lezer ten zeerste aanbeveel.

Meer recensies van Henk Poortvliet