Spannende en boeiende verhalen; typisch Carlos Ruiz Zafon

Henk Poortvliet 28 juli 2021
Na het schrijven van het vierluik “Het Kerkhof der Vergeten Boeken” heeft de helaas jong overleden schrijver Carlos Ruiz Zafon een aantal verhalen geschreven die zijn gebundeld in het boek “Stad der nevelen”.

De onnavolgbare stijl van schrijven zoals die mij in genoemd vierluik steeds heeft geboeid wordt voortgezet in deze verhalenbundel. Een groot deel van de verhalen spelen zich overigens in een ver verleden af. Hier en daar komen tekstgedeelten en situaties voor die herkenbaar zijn in vroegere boeken. In het boek “De vorst van Parnassus” komt een zekere verwijzing voor naar de plek waar het Kerkhof der Vergeten Boeken zich mogelijk zou kunnen bevinden. Het kerkhof waar leden van de familie Sempere werden begraven speelde namelijk in de tijd van de inquisitie een rol waar “verboden” boeken werden verstopt.

Aan de oorspronkelijk gedachte bundel verhalen is toegevoegd het verhaal “Inferno” waarin Carlos Ruiz Zafon op zijn bekende gedetailleerde wijze van schrijven de gebeurtenissen van “9/11” verhaalt.
Kortom een verhalenbundel waarin op “zafoniaanse” wijze geschiedenis en mensen worden beschreven. Opnieuw een boeiend boek dat ik zeker kan aanbevelen.

Meer recensies van Henk Poortvliet