Typisch Jonas Jonasson

Henk Poortvliet 02 december 2020
In de roman Zoete Zoete Wraak b.v. vertelt Jonas Jonasson het levensverhaal van Victor Alderheim, een kunsthandelaar in Stockholm, die op slinkse wijze het eigendom probeert te verkrijgen van het kunstatelier waar hij al een aantal jaren werkt. Zijn plan is om Jenny, de dochter van de galeriehouder te trouwen. Zodra de galeriehouder is overleden wil Jonas scheiden en als erfenis de galerie in handen krijgen. Voordat hij dit kan bewerkstelligen doet zich een probleem voor. Hij krijgt te horen dat hij de vader is van een zestienjarige zoon, Kevin genaamd, en dat hij voor die zoon moet gaan zorgen. Dit doet hij op minimalistische wijze en beraamt een plan om – zodra Kevin 18 wordt – hem mee te nemen op een kunstreis naar Afrika en hem daar in de wildernis achter te laten als prooi voor de wilde dieren.
Zogezegd, zo gedaan, echter Victor heeft geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat Kevin alsnog door iemand zou worden gevonden. Voor Ole Mbatian, medicijnman van een van de Masai – stammen, is Kevin, die uit een boom valt, een vanuit de hemel geschonken zoon. Kevin krijgt een opleiding om Masai – krijger te worden.
Victor, die er vanuit gaat dat Kevin niet meer in leven is, scheidt vervolgens van Jenny en denkt thans de vrije hand te hebben om met de galerie te doen wat hij maar wil. Echter Kevin wil de laatste proeve van het Masai – krijger worden niet ondergaan en gaat terug naar Stockholm. Vanuit Afrika neemt hij twee schilderijen mee die hem in eerste instantie niets zeggen. In een flat waar hij twee jaar voor de reis naar Afrika heeft gewoond, komt hij Jenny tegen. Omdat Kevin en Jenny door Victor zijn afgedankt besluiten zij om zich samen te wreken op Victor.
Bij toeval komen Kevin en Jenny een winkel tegen waar een bordje hangt met het opschrift “Zoete zoete wraak b.v.”. Zij nemen contact op met Hugo, de eigenaar, en komen uiteindelijk tot een deal om met medewerking van Hugo wraak te nemen op Victor. In de tussentijd heeft Kevin een brief geschreven aan Ole Mbatian, die hierin aanleiding ziet om Kevin in Stockholm op te zoeken. Zijn komst geeft aanleiding tot enkele aparte ontwikkelingen in relatie tot de politie en andere overheidsdiensten. Op een gegeven moment is men het eens geworden over de wijze waarop de wraak zal plaatsvinden. De naar Stockholm meegenomen schilderijen blijken daarbij een belangrijke rol te vervullen.
Op dezelfde humoristische, maar ook serieuze wijze die Jonas Jonasson hanteert in de roman “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween” wordt in “Zoete zoete wraak b.v.” de wraakpoging verteld. Op deze wijze heeft Jonas Jonasson mij goed weten te boeien en mij laten weten welk resultaat deze wraakpoging heeft.
Van harte aanbevolen.

Meer recensies van Henk Poortvliet