Macaber en hartverwarmend tegelijk

Her_Fading_Words 17 december 2023
In Neil Gaimans 'Niemand' volgen we het verhaal van Nim. Na de moord op zijn ouders komt hij als baby op het kerkhof terecht, waar de lokale  geesten zich om hem bekommeren. Nim groeit in alle veiligheid en geborgenheid op tussen de doden. Maar de moordenaar van zijn ouders loopt vrij rond en heeft het op Nim gemunt. De doden doen hun best, maar wanneer Nim meer en meer naar de wereld buiten het kerkhof begint te verlangen, komt zijn veiligheid in het gedrang en moet hij de confrontatie met de man Jack aangaan...

Ik hou echt van Gaimans werk. De sprookjesachtige kwaliteit van zijn verhalen, vermengd met een duistere en soms ietwat absurde ondertoon, vervuld van unieke personages, zorgen steeds weer voor enkele uurtjes wegdroomplezier.

'Niemand' is een coming-off-ageboek, over een jongen die zijn weg zoekt in het leven en op zoek gaat naar zijn eigen identiteit. Het is hartverwarmend en macaber tegelijk, en de geestige (snap je 'em ;)) personages wisten me meer dan eens aan het lachen te brengen. Een aanrader!

Meer recensies van Her_Fading_Words