Een spannend eind van de trilogie

Her_Fading_Words 06 februari 2024
In de 'Kleuren van Licht' keren we terug naar het magische universum van de vier Londens. Osaron neemt rood Londen over en dreigt de wereld op te branden. Kell, Lila en Alucard moeten alles op alles zetten om de moorddadige magie een halt toe te roepen en rood Londen het lot van zwart Londen te besparen. Wat volgt, is een episch avontuur tussen werelden, over zeeën en langs zwarte markten.

Dit was een kanjer van een boek. En dat mag je vrij letterlijk opvatten. Met meer dan 600 pagina's is het geen boek om zomaar even vlug door te lezen. Vanaf het begin weet je dat je een eindje bezig zult zijn, maar dat is mooi, want de wereld die V.E. Schwab heeft gecreëerd, is er eentje om helemaal in weg te zinken.

Wat ik hier vooral erg leuk aan vond, was hoe er dieper werd ingegaan op het tragische verleden van Holland. Ik vond hem in de vorige boeken al een van de interessantere personages - hij is zo'n heerlijk grijs figuur. Je wilt hem haten, maar je kunt het niet. En dan leer je uiteindelijk hoe hij geworden is wie hij is en kun je niet anders dan sympathie voor hem voelen.

Ook Lila komt in dit boek optimaal naar voren. Zij maakte sowieso al een fantastische ontwikkeling door. Maar in dit boek komt ze pas echt tot haar recht. Ze ontdekt haar ware aard en gedraagt zich ernaar.

In dit laatste deel worden alle losse draadjes samengebonden. Al komt er hier en daar ook wat foreshadowing aan te pas voor toekomstige delen (denk maar aan de scène op de zwarte markt). Benieuwd of dat in het nieuwste deel naar boven zal komen.

Meer recensies van Her_Fading_Words