Aland Wraak

Hermi1 27 april 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Åland Wraak, geschreven door Jaap Jonker gelezen. Mikhail Kuznetsov is officier bij de Russische Veiligheidsdienst FSB. Hij was de leider van operatie Duisternis, waarbij Rusland de leiding probeerde te krijgen over het eiland Åland. De politie van Åland heeft daar een stokje voor kunnen steken en Maikhail is met hangende pootjes naar Rusland teruggekeerd. Hij is, tot zijn grote frustratie, door zijn leiding gedegradeerd. Hij zint op wraak, zodat hij alsnog een nieuwe operatie op kan starten, om Åland in handen te krijgen. Ondertussen lijkt de rust op Åland weer te zijn teruggekeerd. Echter blijft dit ook zo? Dan opeens worden ze opgeschrikt door een aantal plofkraken en een overval op een geldtransport. Het team van inspecteur Eeva Loitonen mag weer aan de slag. Dan verdwijnen er ook opeens nog wat mensen die betrokken zijn geweest bij de actie om de Russische operatie stop te zetten. De Nederlandse collega, hoofdinspecteur Jacob Noordland, komt zijn collega’s weer te hulp. Net zoals hij dat heeft gedaan bij de vorige operatie. Lukt het Eeva en haar team om alle zaken tot een goed einde te brengen?
Dit boek is het 2e deel in de Åland Serie. Het eerste deel is Doelwit Åland. Normaal gesproken ben ik wel iemand die graag vanaf het begin van een serie start. Helaas is het mij niet gelukt om dit eerste deel voor de leesclub al te lezen. Misschien heb ik hierdoor iets van de ontwikkeling van de hoofdpersonages en beschrijvingen over het eiland Åland gemist. Toch komen ook in dit deel de personages duidelijk naar voren. Het zijn heel verschillende type mensen die in dit team zitten. Ondanks dat ik het eerste deel niet heb gelezen, heb ik het verdere verhaal goed kunnen volgen. Dit komt, doordat waar nodig, Jaap Jonker kort de gebeurtenissen uit het eerste deel samenvat. De cover is mooi, doordat je een man door het veld ziet lopen in de mist heeft het voor mij wel iets mysterieus. Er zit lekker vaart in het verhaal, zonder dat het wordt afgeraffeld. De spanningsopbouw is wat mij betreft ook erg goed en de spanning is tot het eind aanwezig. Tot het lezen van dit boek was Åland bij mij nog onbekend. Toch leuk om via een fictief verhaal alsnog nieuwe plaatsen te leren kennen. Åland Wraak is me zeer goed bevallen en het is ook wel mijn bedoeling om ook Doelwit Åland te gaan lezen als ik daarvoor de gelegenheid heb.

Meer recensies van Hermi1