De Affaire

Hermi1 29 februari 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek De Affaire, geschreven door Yvonne Doorduyn, gelezen. In dit boek ontmoeten we Jacky. Jacky is gescheiden van Pim, ze hebben samen twee dochters. Jacky werkt als Politiek Journaliste. Voor haar werk moet ze geregeld in Straatsburg zijn. Ze heeft dan ook vaak contact met de politiek leider van de Groenen. Zijn naam is Didier. Ze beginnen samen een affaire die ze niet graag naar buiten brengen. Aangezien Didier nog getrouwd is en daarnaast sommige mensen hun relatie kunnen zien als belangenverstrengeling. Toch zijn er mensen die achter hun relatie komen. In het verleden is Jacky geregeld via Twitter gestalkt. Dit is een periode gestopt, maar nu, tijdens haar affaire met Didier begint het stalken weer. Jacky is er enorm op gebrand om deze stalker te stoppen. Ondanks dat ze verliefd op Didier is, en ze zich bij hem erg veilig voelt, twijfelt ze soms ook nog wel eens of hun relatie wel goed is. Zeker als, via Jacky’s ex-man Pim, duidelijk word dat Didier in het verleden bij een “criminele” organisatie heeft gezeten. Speelt deze organisatie nog steeds een rol in het leven van Didier?
Het verhaal speelt zich onder andere af in de politieke arena van Europa. Voor het lezen van het verhaal hoef je niet al te veel kennis te hebben van politiek. Yvonne weet in dit boek goed de Europese politieke arena weer te geven zonder dat het verhaal saai gaat worden of dat het de vaart uit het verhaal haalt. Verder worden de hoofdstukken afgewisseld met krantenberichten die veelal door Jacky zijn geschreven. Ik vond dit een erg leuke afwisseling. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. De twijfels van Jacky over haar relatie met Didier en de onrust die ze voelt als er elke keer weer een twitterbericht van haar stalker op haar account komt worden goed weergegeven. Er spelen verschillende verhaallijnen in dit boek en ze deze verhaallijnen komen uiteindelijk mooi bij elkaar. Al met al een goed boek, welke ik met veel plezier heb gelezen.

Meer recensies van Hermi1