bijzonder

hetezelsoortje 02 augustus 2020
Lucinda Riley is bekend van onder andere de Zeven zussen-serie. Hoewel dit boek, Het Italiaanse meisje, daarna is gepubliceerd (2019), is dit verhaal al ouder. Onder haar oude auteursnaam schreef Lucinda het verhaal Aria. Met enkele aanpassingen is dat verhaal opnieuw uitgebracht, maar dan dus als Het Italiaanse meisje.

In dit boek vertelt Rosanna haar verhaal aan haar zoon. Een verhaal dat gaat over het brengen van offers, van blinde liefde, passie en familie. Rosanna groeit op in een buitenwijk van Napels en weet de muziekacademie te bereiken om opera zangeres te worden. Al op jonge leeftijd wordt ze een grote ster, maar juist dan komen de uitdagingen op haar pad die haar leven bepalen en op de proef stellen.

Het Italiaanse meisje zou ik omschrijven als een klassieke roman. Op sommige momenten is het vrij zwaar, waardoor het soms even doorbijten is om er doorheen te komen. Maar vervolgens weet Lucinda dit wel vlot te brengen en je vervolgens weer te boeien. Er zit humor in, maar ook pijn en verraad. Er worden offers gebracht door mensen, die eigenlijk al te veel geofferd hebben.

Ik ben zelf niet bekend met opera, maar werd door het lezen van dit boek wel nieuwsgierig naar de wereld waar over geschreven werd. Ik heb dus (natuurlijk) ook een aantal liederen opgezocht en beluisterd. Een boek dat je ook daadwerkelijk tot beweging zet, daar kan ik niet anders dan respect voor hebben.

Conclusie; een prachtig boek over (destructieve) liefde en het brengen van offers. Een aangrijpende roman over een bijzonder levensverhaal. Op sommige momenten wat zwaar, maar gelukkig op een luchtige manier door Lucinda geschreven.

Meer recensies van hetezelsoortje