leuk verhaal, maar...

hetezelsoortje 02 juli 2021
Sylvie en Ties beginnen zich thuis te voelen in Hogerheide met de zomervakantie voor de deur. Een punt van zorg is wel dat ze in september uit het huisje moeten, dat Ties na de zomer naar een nieuwe school gaat, het wiet veldje bij Freek en de gedumpte olievaten…
- - -
Dit boek brengt wat gemengde gevoelens met zich mee bij mij. Ik vind het verhaal heerlijk: de setting, de schrijfwijze, het verloop van het verhaal en de karakters. Toch stoorde ik mij regelmatig aan Sylvie. Ik hoor je denken: huh, je vond de karakters toch goed? Ja, dat klopt. Ik vind haar karakter ook geweldig: enerzijds onafhankelijk willen zijn en anderzijds merken dat je helemaal niet zo heel onafhankelijk bent of hoeft te zijn om een sterke vrouw te zijn. Maar waar ik me aan stoor is héél specifiek haar taalgebruik richting Freek. Ja, Freek heeft autisme en communicatie is dan vaak het prettigst in korte zinnen met één onderwerp of vraag tegelijk. Het risico daarbij is dat de grens naar ‘kinderlijk’ heel klein kan zijn. En dat is precies wat me stoort bij Sylvie: de kinderlijke manier van communiceren naar Freek, terwijl Freek wel gewoon een volwassen man is. Misschien valt mij dit meer op, doordat ik zelf als orthopedagoog werk. Ik kan me ook voorstellen dat deze balans moeilijk is om op papier te vatten, omdat ook intonatie een grote rol speelt. Toch hoop ik dat dit in het derde deel beter in balans gaat zijn, zodat ik gewoon kan genieten van het verhaal (want het is een fijn verhaal!).

Zomerloof is het tweede deel van de serie Onder de bomen. De serie bestaat uit Lente groen, Zomerloof, Herfstrood (oktober 21) en Winterzon (november 21).

Meer recensies van hetezelsoortje