Onnodig opgedeeld, wel fijn verhaal

hetezelsoortje 06 juni 2020
Verlies me. Niet. is onderdeel van een tweeluik en daarmee opvolger van het boek Raak me. Niet. Het verhaal gaat vrijwel direct verder waar het eerste deel eindigt. Ik vind het geen toegevoegde waarde dat dit als tweeluik is uitgegeven. Het verhaal gaat exact op het zelfde moment verder en het gaat om de zelfde personages. Ook worden de twee delen niet per se door een groot ‘event’. gescheiden, behalve een (tijdelijke) break up. Deel 1 is daardoor eigenlijk voornamelijk een grote introductie. In het tweede deel is deze introductie er niet, het is dus noodzakelijk om eerst deel 1 te lezen. Wat mij betreft had dit verhaal beter als één boek uitgebracht kunnen worden.

Ook in dit deel is de hoofdrol weggelegd voor Sage, gevolgd door Luca en April. De personages zijn in basis hetzelfde, al zijn sommige personages uit het eerste deel iets meer op de achtergrond, zoals Cameron. Ook April en Megan staan iets minder op de voorgrond. Daarentegen komt Connor juist wat meer in beeld, doordat ze samen groepstherapie volgen. Zelf vind ik het jammer dat deze bijrollen wat minder belicht zijn, dat we hun ontwikkelingen wat minder hebben kunnen volgen, doordat de focus enkel op Sage en Luca lag. De epiloog geeft een hint van hoe het de andere personages is vergaan, maar het hoe en wat ontbreekt daarin.

Wat ik sterk vind aan dit boek is de wijze waarop er aandacht is voor psychische problemen. Of je nu last hebt van paniekaanvallen en een angststoornis, zoals Sage, of dat je gepest bent vanwege je dyslexie, zoals Connor. Ze zoeken hulp om met hun problematiek om te gaan, wat ik een goed voorbeeld vind voor jongeren die kampen met psychische problemen. Natuurlijk wordt het geromantiseerd met de invloed van Luca, want anders was het geen roman, maar het is niet Luca die haar problemen oplost.

Conclusie: een mooie opvolger van Raak me. Niet, al vind ik het geen toevoeging dat het verhaal in twee delen is opgedeeld. In het boek wordt het taboe rondom psychische problemen – in dit geval angstproblematiek – aangekaart en waar op een realistische wijze mee om wordt gegaan. Daarnaast is het natuurlijk genieten om te lezen hoe de relatie van Luca en Sage verder vorm krijgt.

Meer recensies van hetezelsoortje