Smakelijk

hetezelsoortje 09 februari 2020
Billie is een wat slonzig meisje, in rouw om het verlies van haar perfecte zus. Ze besluit vroegtijdig te stoppen met school om naar New York te gaan en bij een food magazine te gaan werken. Tijdens haar werk vindt ze oude brieven uit de tweede wereldoorlog, afkomstig van ene Lulu. Billie is vastberaden de schrijfster te vinden…

Dit boek van Ruth Reichl stond hoog aangeschreven bij de plaatselijke boekhandel. Ik had zelf nog niet eerder van het boek gehoord, maar mijn nieuwsgierigheid was gewekt. En dat de plaatselijke boekhandel er positief over is, dat moet wel wat zeggen. Dus vol goede moed begon ik aan deze roman.

Het begin van het verhaal was vlot. Er gebeurde genoeg, door de mensen die ze tegen kwam en de weetjes tussendoor. Ook was het erg beeldend omschreven: het straatje met de slager, de Italiaanse kaasboer, de groenteboer. De manier van schrijven spreekt erg tot de verbeelding. Vanaf het moment dat het tijdschrift wordt opgeheven, vertraagd het verhaal echter. Hier raakte de schrijver mij een aantal keer bijna kwijt. De brieven waren interessant, de ontwikkeling van Billie ook. Het lag dus niet zozeer aan de events, maar het tempo was mij te laag.

Het laatste deel, waarin Billie op zoek gaat naar de schrijver van de brieven, is weer wat vlotter. De climax waar in het verhaal naar toe wordt gewerkt, viel mij wel wat tegen. Het verhaal dooft als het ware een beetje uit. Mogelijk dat mijn verwachtingen niet matchen met het boek, waardoor het wat tegenviel.

Conclusie: een roman die op verschillende vlakken verrast, zoals alle details rondom eten. Ik weet meer over voedsel dan voor dat ik het boek las! Specifiek over Italiaanse kazen. Helaas is het wel wat traag, waardoor het soms moeilijk door een stuk heenkomen is. Al met al een vermakelijk boek.

Meer recensies van hetezelsoortje