Achtergelaten is het tweede deel van de oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde.

Mijn mening over Achtergelaten:
Een meisje dat op zeer jonge leeftijd moet knokken voor haar bestaan en zelfs voor een beetje ouderliefde, loopt emotionele beschadigingen op voor de rest van haar leven. Jonka moet het ouderlijk huis uit en verhuist van het ene tehuis naar het andere. Het arme kind wordt geleefd, alles in haar gezin blijft om de tirannie van haar stiefvader draaien, een vreselijke man die de kinderen uit eerdere relaties van zijn vrouw mishandelt. Net als bij deel één van deze trilogie heb ik het tijdens het lezen van dit boek niet droog kunnen houden. Het verhaal is, net als Zwarte Lieveling, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Dat maakt het verhaal nog heftiger. Tijdens het lezen heb ik me regelmatig afgevraagd hoe het mogelijk is dat één persoon zoveel schade kan aanrichten in zoveel levens rondom hem, schade die zelfs in nieuwe generaties voelbaar zal zijn.
Susanne Koster heeft een erg fijne schrijfstijl die je bijna ademloos door het boek laat suizen. Voor je het weet heb je het uit. Fijne opbouw en de karakters zijn zo goed uitgewerkt dat ik me menig keer plaatsvervangend kwaad zat te maken.

Na dit boek ben ik gelijk begonnen in deel drie van deze trilogie, Een gedroomd einde. Je kunt eigenlijk niet anders dan doorlezen. De boeken zijn overigens ook heel goed losstaand te lezen.

Wederom chapeau, Susanne Koster. Dit deel is, net als deel één van de serie, wat mij betreft vijf sterren waard!

Reacties op: Hartbrekend en zeer gevoelig, je proeft de machteloosheid boven alles uit

Achtergelaten - Susanne Koster
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,95