Heftig, aangrijpend en ontroerend

Hilda Spruit 30 juni 2019 Auteur
Covertekst:
Saskia is eindelijk buiten het bereik van haar stiefvader. Buiten het bereik van zijn vuisten. In het kindertehuis probeert ze een nieuw leven op te bouwen, maar het verleden dringt zich nog vaak aan haar op. Blauw wordt dan grijs, grijs wordt donkergrijs, tot er alleen nog zwart over is. Maar Saskia wil zich niet laten onderdompelen in het duister. Ergens diep vanbinnen zit een prachtige bloem, die vecht om tussen het onkruid omhoog te komen.

Zwarte Lieveling is het eerste deel van de oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde

Mijn mening over Zwarte Lieveling:
Wat gebeurt er met je als je op je 14e je eigen weg moet vinden, verlaten en misbruikt door de mensen die je lief zouden moeten hebben? Er zijn heel heftige dingen gebeurd in het korte leven dat Saskia tot dan toe geleid heeft. Het gezin waarin ze leefde, brokkelde totaal uiteen en zij en haar zusje werden kind van de rekening. In kindertehuis Amstelstad vindt Saskia stukje bij beetje haar weg, de vernedering, het misbruik en de pijn die haar aangedaan is voor altijd met zich meedragend. Een meisje met een ongelooflijke kracht dat zich, watertrappelend om met haar hoofd boven te blijven, uit haar vreselijke verleden worstelt. Ondanks wat ze heeft meegemaakt, is haar ziel niet aangetast. Saskia klimt met vallen en opstaan uit het moeras om als een prachtige lotus boven te komen. Een kind dat je in je armen wilt sluiten om nooit meer los te laten. De zeer prettige schrijfstijl van het verhaal zorgde ervoor dat ik het boek heel snel uit had. Ik kon me op een gegeven moment zo inleven in een van de scenes dat ik er zelfs over gedroomd heb. De personages zijn goed uitgediept met duidelijke karaktertrekken. Daarnaast heb ik bij sommige gebeurtenissen best wat traantjes moeten wegpinken. Toen ik in het nawoord las dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten, liepen de rillingen me nog eens over de rug.

Ik ben zeer benieuwd naar de andere twee boeken van deze trilogie, die ik zeker ga lezen en reviewen.

Chapeau voor zo’n goed neergezet verhaal, Susanne Koster. Van mij krijg je vijf sterren voor jouw roman!

Hilda Spruit

Meer recensies van Hilda Spruit