Blauwe Bonen: een absolute must read!

Hilona Schaft-Mol 18 augustus 2020
Voor Thrillerlezers! Mocht ik het boek Blauwe bonen van Terrence Lauerhohn lezen. Voor mij een nog onbekende auteur en zo begon ik dus geheel onbevangen aan dit boek.

Op de cover een man in zwart kostuum vanaf de achterzijde gezien met in zijn hand een pistool. Aanvankelijk niet de cover die bij mij direct in het oog springt, echter nooit een reden om een boek niet te gaan lezen en dat is maar goed ook, want de cover past perfect bij het verhaal. Ik had geen idee wat de titel betekende, maar kreeg uitleg van de auteur die ook actief mee deed in de leesclub. Geweldig leuk om op deze manier ook nog nieuwe dingen te leren en ik vind de actie/interactie tussen auteur en lezers altijd geweldig mooi.

Het verhaal is in de ik-vorm geschreven vanuit het perspectief van de hoofdpersonage. De Crooner, huurmoordenaar van beroep met een behoorlijke duistere kant, verbitterd, verhard maar ook eenzaam wat maakt dat ik gaandeweg het boek een haat-liefdeverhouding met hem heb gekregen.

Bij zijn laatste opdracht maakt hij een grote fout en hij weet de consequenties die dit met zich meebrengt, de jacht op de Crooner is geopend en een collega huurmoordenaar de Prikker wordt daarvoor ingezet.

De Crooner is echter niet voor één gat te vangen en ontvoert de dochter van de opdrachtgever Merel om zo een mooie troef in handen te hebben.

De jacht is geopend en het verhaal is zo spannend en vlot geschreven dat ik ervan baal dat ik het boek ten gevolge van privé omstandigheden even moet laten liggen. Door de spanning maar ook de nieuwsgierigheid die goed wordt gewekt is het dan ook geen probleem om na een paar dagen weer vlot in het verhaal te komen en ik lees het boek vervolgens in één keer uit.

Een bloedstollend verhaal, niet geschikt voor de tere ziel en ondanks de soms gruwelijke scènes wil ik ook de prachtige schrijfstijl van Lauerhohn benadrukken. Prachtige poëtische zinnen die je niet snel verwacht bij zo’n duister en bloederig verhaal.

- Haar parfum en haar eigen feromonen zijn een zoete cocktail, een etherische godendrank waarin ik verdrink. -

- Op den duur wordt de achtervolging potsierlijk, met auto’s die elkaar langzamer opjagen dan een bejaarde huurmoordenaar zijn rollator achterna. -

- Ze bezaaide mijn wreedheid met haar liefdevolle onkruid. -

Tot de allerlaatste zin zit je op het puntje van je stoel en wanneer je denkt het te begrijpen: vergeet het maar! Dit boek heeft zo’n briljante plotwending dat ik alleen maar een hele diepe buiging kan maken.

Een boek dat het zelfs verdient om nog een keer gelezen te worden omdat de auteur verweven in het verhaal aanwijzingen geeft die pas op hun plek vallen bij het lezen van de allerlaatste zin.

Terrence Lauerhohn mijn complimenten. Je hebt er een fan bij en ik kijk uit naar wellicht wel een vervolg.

Blauwe Bonen krijg van mij:
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️