Fatale Keuzes, een verrassend debuut

Hilona Schaft-Mol 01 november 2019
Voor de leesclub Boekvonnis van Thrillerlezers! mocht ik het debuut van Nina Verheij - Fatale keuzes lezen. Geweldig, maar ook spannend om op deze vind ik leuke manier een nieuwe auteur te leren ontdekken. Geheel blanco en zonder verwachtingen ben ik dan ook het boek ingedoken.

Het boek begint direct met een spannend hoofdstuk om vervolgens in het volgende hoofdstuk een korte periode terug te springen in de tijd. Ik kan het soms lastig vinden wanneer er meerdere tijdslijnen door elkaar heen spelen. De hoofdstukken zijn kort, dus ik moest hier in het begin wel eventjes inkomen en het vergde zeker ook het nodige van mijn concentratie.
De schrijfstijl van Nina is echter zeer plezierig en mooi en gaandeweg het verhaal leer je de verschillende hoofdpersonen in het boek goed kennen. De karakters worden goed uitgediept, waardoor ik het gevoel kreeg ze tijdens het lezen steeds beter te leren kennen. Het boek leest daardoor voor mij eerder als een spannende roman dan als een thriller en in mijn geval is dit niet bedoeld als kritiek maar echt als een compliment. Mooi taalgebruik en vaak prachtige zinnen, maken dit boek een genot om te lezen.

In ieder volgend hoofdstuk weet Nina op een fijne manier de spanning op te bouwen waardoor je vrij snel gegrepen wordt door het verhaal en het boek moeilijk weg te leggen is. Ik werd regelmatig op het verkeerde been gezet en als lezer word ik op een bijna interactieve manier getriggerd om mee te denken. Dat maakt dat het boek boeiend blijft en de nieuwsgierigheid nodigt elke keer uit om vooral door te willen blijven lezen.

Mijn vermoeden werd uiteindelijk wel bevestigd en toch was ik enorm verbaasd over het einde. Een eind dat vraagt om een vervolg en gelukkig komt deze er ook. Ik kijk er naar uit om ook dit boek te kunnen lezen, want er resteren best nog wel wat vragen, waar ik graag antwoord op zou willen krijgen.

Ik beveel het boek Fatale keuzes dan ook van harte aan en het krijgt van mij welverdiend vier sterren.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol