Helaas..

Historywoman1994 24 april 2024
Nineteen steps ~ Millie Bobby Brown ♡ Kathleen McGurl

Het boek draait om het personage Nellie Morris. Ze leeft in Londen waar drie jaar geleden de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken. Het is een tijd die Nellie en haar familie en vrienden vaak doorbrengt in de ondergrondse schuilkelders.
Niet in deze schuilkelders maar op één van de avonden dat Nellie besluit om uit te gaan ontmoet ze de liefde van haar leven. De Amerikaanse soldaat Ray. Maar dan gebeurt er een noodlottig gebeurtenis die hun liefdesleven aan stukken scheurt.

Het boek is geschreven door Millie Bobby Brown. Een actrice die wel bekend is van de Netflix-serie Stranger Things en de film(s) van Enola Holmes. Dit boek is haar debuut als schrijfster. Al moet ik er wel als kanttekening gemaakt worden dat Brown dit niet alleen heeft gedaan. Dit deed ze met hulp van Kathleen McGurl. Een naam die helaas niet op de cover van dit boek is opgenomen. Dit is zonde als je bedenkt dat er in Engeland al meer dan 27 boeken van haar hand zijn verschenen. In Nederland is ze wel minder bekend haar recenste boek is de verloren zus.

Helaas had ik ook enigzins moeite om in dit boek te raken. De lag in eerste instantie aan de manier waarop de zinnen waren opgebouwd. Maar ook de vele personages die meteen aan je worden voorgesteld. Met als gevolg dat ik moeite had om ze allemaal uit elkaar te houden.
Toch heeft het bijzondere onderwerp ervoor gezorgd dat ik verder wilde lezen in dit boek. Want het boek beschrijft zeker een realistische kijk hoe het zou kunnen zijn om in deze tijd te leven. De continue angst voor het luchtalarm maar ook hoe is om in een schuilkelder te leven.
Toch miste ik diepgang en vond ik de personages wat vlak. Zelfs de schokkende gebeurtenissen die zich afspelen vond ik weinig impact hebben op de emoties van Millie. Al kan wel als nuancering geplaatst worden dat de bombardementen en de doden eigenlijk alledaagse was geworden. Het begon "normaal" te worden. Elke Engelsman had wel iemand verloren in deze strijd. Je moest er nou eenmaal mee dealen en doorgaan met leven.

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️ sterren. Het boek had veel potentie in zich maar heeft het helaas niet kunnen waarmaken.

Meer recensies van Historywoman1994