Alles wat mooi is heeft tijd nodig

Ideke 25 maart 2024
In een dronken bui en door een druk op een knop wordt Ruthie onverwachts eigenaar van een Masseria in Italië.

Haar relatie met Ed is over en daardoor moet ze hun flat verlaten. Deze aankoop komt dan ook als geroepen. Een beetje zon en een vleug dolce vita kan ze momenteel goed gebruiken. Maar wanneer ze aankomt in Italië is het dolce vita ver te zoeken. Sterker nog, ze zal flink aan moeten poten om hier een bestaan op te bouwen. De boerderij met bijbehorende gebouwen zijn vervallen en voorlopig niet geschikt voor de verhuur. De olijvenboomgaard staat er ook niet florissant bij.
De zon laat daarbij ook nog eens verstek gaan. De regen valt namelijk met bakken uit de lucht.

En tot overmaat van ramp heeft ze de Italiaanse familie Bellanuovo als buren erbij gekregen. Die zien haar nog liever vandaag dan morgen vertrekken. De temperamentvolle Marco Bellanuovo maakt het geheel er niet makkelijker op.
Zal dit allemaal wel goedkomen?

Genoeg ingrediënten voor een heerlijke feelgood onder de Italiaanse zon.
Er zijn veel hilarische situaties die zo beeldend zijn beschreven, je ziet ze gewoon afspelen voor je ogen. Soms leek het net een slapstick film. Je zit te lezen met een grote glimlach op je gezicht.
Als lezer loop je rond in het prachtige dorp en proef je de sfeer van de dorpsgemeenschap. Je ‘ziet’ de authentieke bewoners zo levend voor je. Ik wentelde me heerlijk in deze zonnige Italiaanse sferen.

Het hoofdpersonage Ruthie maakt een krachtige groei door. Al is ze erg onzeker wanneer ze daar aankomt, in de loop van haar verblijf ontpopt ze zich als een moedig en sterk persoon. Ze weet van aanpakken en wordt mede door het gedrag van de familie Bellanuovo, en vooral Marco, uitgedaagd om iets moois op te bouwen.

‘Alles wat mooi is heeft tijd nodig, en als het dan komt, is het goed’

Deze mooie zin typeert het einde van deze fijne feelgood.
Met veel geduld, liefde en vriendschap komt het allemaal goed.

Bedankt Best of Romance en Uitgeverij Boekerij dat ik dit mooie boek mocht lezen in ruil voor een recensie.

Meer recensies van Ideke