Zij waren er OOK bij

Ideke 15 maart 2024
De twintigjarige Frances McGrath is opgegroeid in een beschermd en beveiligd wereldje. Door haar opvoeding is haar geleerd een toonbeeld te zijn van een welopgevoede jongedame met een streng besef van fatsoen. De onrust en woede die zich door het hele land verspreiden, waren een verre en vreemde wereld voor haar. Evenals het conflict dat in het verre Vietnam gaande was.

Op de werkkamer van haar vader was één hele wand gewijd aan de familiegeschiedenis. Een wand met helden. Om de offers te eren die hun familie had gebracht in dienst van het vaderland. Om ook een plek op deze wand te krijgen, heeft haar vader altijd gezegd dat je die moest verdienen.
Op het feestje ter gelegenheid van het afscheid van haar broer Finley, die als marinier naar de Vietnamoorlog vertrekt, ontmoet Frankie zijn beste vriend Rye Walsh. Wanneer Rye deze wand ziet verwonderd hij zich over het feit dat er geen foto’s van vrouwen aan de wand hangen. Vrouwen kunnen immers ook helden zijn. Deze opmerking zet Frankie tot actie en is de start van een complete omwenteling van haar tot nu toe beschermde wereldje.

Ze meldt zich aan bij de landmacht en wordt als verpleegkundige uitgezonden naar Vietnam. Vanaf dat moment beleef je als lezer samen met Frankie de Vietnam oorlog. Door de beeldende beschrijvingen is het net of je zelf midden in die oorlog bent belandt. Onder vreselijke omstandigheden moet er gehandeld worden waarbij de regel geldt dat tijdens een oorlog alles geoorloofd is. Hoewel Frankie als verpleegkundige daarnaartoe is gegaan, wordt ze nu gedwongen om chirurgische hulp te verlenen.

Na twee jaar detachering volgt de terugkeer naar huis. Het welkom valt heel anders uit dan verwacht. In plaats van als een held te worden ontvangen wordt ze beschimpt en bespuugd en genegeerd. Wederom moet Frankie strijden maar nu op een andere manier. Deze strijd is nog moeilijker dan haar detachering in Vietnam. Onvoorstelbaar dat Amerika zo is omgegaan met de Vietnam veteranen. Dat er geen vrouwen in Vietnam hebben gediend bleven ze consequent volhouden. Deze vrouwen bleven dan ook achter met een groot schaamtegevoel en konden nergens aankloppen voor hulp. Een historisch feit dat erg onbekend is en daarom erg belangrijk dat dit op deze manier wordt verteld.

Zij waren er immers ook bij.

Wat een indrukwekkend verhaal. De machteloosheid en hulpeloosheid van Frankie komt duidelijk tot uitdrukking. Ze is het boegbeeld voor alle heldhaftige vrouwen die in Vietnam gediend hebben en veel te vaak vergeten of over het hoofd zijn gezien.

Quote:
Hoe kan ik weer worden wie ik was?
Je kunt niet terug Frankie. Je moet een manier zien te vinden om vooruit te gaan, een nieuwe versie van jezelf worden.

De prettige schrijfstijl maakt dat je door het boek vliegt. Toch heb ik rustig aan gedaan, ik wilde immers alles goed in me opnemen en soms moest ik het ook echt even laten bezinken.

Het boek heeft veel thema’s, onder andere: moed, verdriet, rouw, schaamte, onbegrip, angst, verslavingen, maar ook liefde en vooral hechte vriendschap.
Het heeft me enorm aangegrepen en het zal me nog lange tijd bijblijven.

Houd je van historische romans en wil je meer te weten komen over de achtergronden van de Vietnam oorlog, dan is dit boek zeker een aanrader!

Meer recensies van Ideke