Hollen en stilstaan

Ideke 20 april 2021
Het vervolg op Een leven geleden.
In dit deel staat Brianna, de dochter van Sarah Miller centraal. Brianna en Jake zijn heel gelukkig samen en hebben 3 kinderen. De tweeling Sarah en Evan van 11 en Charlotte van 8. Als schrijfster is ze, eveneens als haar moeder, zeer succesvol. Ze ontvangt diverse onderscheidingen voor haar oeuvre. Maar dan slaat het noodlot toe en valt haar geluk in diggelen.

Dit noodlot zag ik helemaal niet aankomen. Wat een verrassende wending. Tevens het begin van diverse gebeurtenissen die je eigenlijk niet in dit romantische verhaal verwacht maar toch ontzettend mooi zijn verwerkt. Het geeft meer ‘jus’ aan het verhaal. Het is hollen en stilstaan. Telkens wanneer het verhaal rustig verder kabbelt en je als lezer denkt: ‘we hebben het ergste gehad’, gebeurt er weer iets heftigs dat een enorme wending in het verhaal maakt. Dit blijft zich tot het einde voortzetten en maakt het verhaal meeslepend en boeiend.

Ik heb het idee dat ik bijna heel Amerika doorgereisd ben. Zittend achter het stuur van een sportieve Aston Martin racete ik genietend over de snelweg. Totdat de snelweg een éénrichtingsweg werd met een onontkoombare eindbestemming, er kwam geen afslag meer. Ik was blij dat ik de tissues binnen handbereik had. Want de buitenkant laat nooit zien wat er zich van binnen werkelijk schuil houdt. Het leven kan onvoorstelbaar wreed en onvergetelijk triest zijn.
Dit alles in een fijne toegankelijke stijl geschreven.
Het boek is zeker een aanrader.

Meer recensies van Ideke