Toxine - wat een debuut

ilsemertens 30 maart 2020
Khala is een Offer. Wanneer ze 18 wordt, zal ze opgehaald worden door Wachters van de Opperheer. Ze heeft namelijk de gave om mensen te doden door hun huid eenvoudig aan te raken. De Opperheer wil zijn macht versterken door de gaven van de Offers over te nemen. Khala heeft zichzelf echter al jaren getraind om uit de handen van de Wachters te blijven en gaat op de vlucht. Al gauw loopt ze echter Vex tegen het lijf, een jongeman met een mysterieus verleden. In plaats van te vluchten, beslissen ze om samen de strijd aan te gaan tegen de machtige Opperheer. Wanneer de soldaten van de Opperheer hen op de hielen zitten krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Kunnen ze samen de strijd aan? En wie is toch die Zwarte slang die Khala overal lijkt te vinden?

‘Toxine’ is het debuut van de jonge studente Rani De Vadder. Voordien schreef ze al geruime tijd verhalen en boeken via Wattpad.

‘Toxine’ is een boek uit de Hamley stal en straalt ook de karakteristieke esthetiek uit. De cover is heel mooi vorm gegeven en brengt je onmiddellijk in de sfeer van het verhaal. Maar ook in het boek zelf is er veel aandacht besteed aan het visuele, op zo’n manier dat het de aandacht voor het verhaal versterkt. Het boek is echt een hebbeding.

Het boek is opgedeeld in 2 delen: ‘De vlucht’ en ‘De jacht’. Het eerste deel laat ons uitgebreid kennismaken met Khala en Vex. De andere personages worden wat minder uitgediept. Vex en Cyra kregen een mysterieus tintje in het verhaal. Het maakt het plot in ieder geval een stuk minder voorspelbaar.

In het tweede deel gaat het over de strijd die ze aangaan met de Opperheer. De acties in het tweede deel volgden mekaar in snel tempo op, waardoor het boek plots ook een stuk spannender werd en nog moeilijker opzij te leggen.

Het verhaal wordt bijna volledig verteld vanuit het perspectief van Khala (ik-vorm).

Rani De Vadder heeft duidelijk een vlotte pen. De hoofdstukken lopen telkens mooi in mekaar over. Ze beschrijft mooi de onderlinge relaties en bouwt de spanning in het verhaal goed op. Toch heeft Khala een ietwat naïef kantje en zijn de dialogen soms wat simpel. Maar dat zijn kleine oprispingen in een verder heel mooi verhaal.

‘Toxine’ is het schitterende debuut van Rani De Vadder waarmee ze haar stempel drukt in het Fantasy landschap.

Meer recensies van ilsemertens