Val

ilsemertens 23 oktober 2020
Wanneer op een dag de jonge Roisin Benting in haar Londense woning wordt vermoord en er een link met Brussel lijkt te zijn, wordt Sara Cavani opgetrommeld om zich te verdiepen in dit onderzoek. Sara roept hiervoor de hulp in van haar goede vriend Alex Berger. Alex was de vroegere baas van Sara en is tegenwoordig af en toe aan de slag als privédetective.
Al snel valt een tweede slachtoffer te betreuren, een telg van de rijke familie Bonard. Alex gaat achter de schermen op onderzoek uit terwijl Sara het onderzoek in Vlaanderen in goede banen probeert te leiden. Helaas zit ook de moordenaar niet stil en laat hij weinig sporen achter.

‘Val’ is het tweede verhaal met Alex Berger en Sara Cavani in de hoofdrol.

Coppers valt met de deur in huis en begint direct met een stevige moord: die op Roisin Benting. Dit is veelbelovend als thriller. Als lezer zit ik al direct op het puntje van mijn stoel en ben ik al bijna helemaal verkocht voor deze nieuwe Coppers.

De stijl is ook weer typisch Coppers, vlot en duidelijk geschreven, met oog voor detail.

Helaas valt het verhaal al snel stil. Zelf zak ik als lezer ook terug achteruit in mijn stoel, geen spanning meer, geen nood meer om verder te lezen. Er wordt heel veel aandacht besteed aan de uitdieping van de hoofdpersonages die beiden een traumatische gebeurtenis met zich meesleuren en nog verre van verwerkt hebben. Met de regelmaat van de klok wordt deze ellende en de pijn eromheen opnieuw aangehaald. Voor mij persoonlijk was dit geen meerwaarde voor het verhaal. Na een tijdje was het zelfs vervelend. Als daar dan nog een derde bevriende boekhandelaar bijkomt met een soortgelijke levenservaring, dan is dit voor mij echt over the top. Ik vraag mij af of een misdaadverhaal met een inspecteur die gewoon gelukkig door het leven huppelt ook geen succesverhaal kan worden.

Gelukkig keerde het tij iets over de helft van het boek en werd de actie opgedreven. Het verhaal werd onmiddellijk veel interessanter, het ging weer over de juiste kwestie: wie heeft die moord gepleegd en waarom? Na nog een kleine inzinking, bouwde Coppers het verhaal stilaan op naar een plot dat niet helemaal verrassend is, maar waar toch nog een twist in zit die ik niet zag aankomen.

‘Val’ bevat een aantal subtiele hints naar de klimaatproblematiek, een zeer belangrijk hedendaags issue dat eenieders aandacht verdient.

‘Val’ is zeker een aanrader om te lezen maar het had meer potentie.

Meer recensies van ilsemertens