Veel potentie maar gemiste kansen

ilsemertens 02 oktober 2022
‘Vind mij’ is een verhaal geschreven door Alafair Burke. Wat opzoekwerk geeft aan dat dit het zesde deel is uit de Ellie Hatcher serie, wat echter weinig opvalt doorheen het verhaal. Ellie heeft wel een rol doorheen het verhaal maar is er zeker geen drager van. Persoonlijk zou ik ‘Vind mij’ eerder als stand alone aanbevelen.
Burke is naast misdaadauteur ook professor in de rechten.

‘Vind mij’ gaat over de zoektocht van Lindsay Kelly naar Hope Miller. Na een zwaar ongeluk 15 jaar geleden lijdt Hope aan geheugenverlies en heeft ze met de hulp en steun van Lindsay een nieuwe identiteit gecreëerd. Wanneer Hope besluit te verhuizen, blijft Lindsay bezorgd achter. Zeker wanneer ze al snel totaal niets meer van Hope hoort. Lindsay besluit niet bij de pakken te blijven zitten en gaat zelf op onderzoek uit.

Burke heeft een vlotte schrijfstijl die erg breed toegankelijk is. Het verhaal leest dan ook eenvoudig en snel weg. De hoofdstukken zijn kort en beslaan een vrij korte tijdspanne. Dat houdt het tempo in het verhaal, ook wanneer Burke details toevoegt die weinig aan het verhaal bijdragen.
Ondanks de verschillende verhaallijnen doorheen het verhaal blijft het verhaal voor mij vrij voorspelbaar met weinig plottwists. Een gemiste kans … Door die vlotte schrijfstijl en snelle opbouw van het boek, verveelt het echter niet.
Wanneer de verhaallijnen samenkomen, wordt het plot wat afgeraffeld. Waar doorheen heel het boek regelmatig uitgeweid wordt in details die er echt niet toe doen, krijgt de ontknoping slechts een beperkt aantal bladzijden (en daar moet dan echt best veel verhaal op). Dit maakt het geheel wat moeilijk verteerbaar en geeft het gevoel alsof de auteur een deadline moest halen.
‘Vind mij’ is niet echt spannend al bevat het zeker elementen met de nodige potentie hiervoor. Het verhaal bevat alle elementen om een volwaardige thriller te worden, helaas worden deze kansen onvoldoende gegrepen door de auteur.

3 sterren

Ik las dit boek in het kader van een erg fijne en vooral heel interactieve Hebban leesclub onder de geweldige leiding van Gea, die ons ook eens op een andere manier liet nadenken over een boek.

Meer recensies van ilsemertens