Een web van leugens

ilsemertens 12 maart 2021
Het lichaam van Stuart Bloom, een vermiste privédetective, wordt jaren na zijn verdwijning door enkele jongens teruggevonden in verlaten auto. Verborgen op een plek waar vlak na zijn verdwijning al naar hem werd gezocht. Toen was er niets … Het nieuwe onderzoeksteam, waar ook hoofdrechercheur Clarke deel van uitmaakt, onderzoekt de moord op Bloom en tracht uit te vinden waar het in het oorspronkelijke onderzoek is foutgelopen. Een van de oorspronkelijke onderzoekers is de legendarische, maar niet onbesproken, John Rebus.

Ian Rankin is de best verkopende Britse thrillerauteur die wereldwijd bekend werd met zijn boeken over politie-inspecteur John Rebus (ook verfilmd). ‘Een web van leugens’ is het 22ste verhaal uit deze reeks.
Voor mij is het een eerste kennismaking met de schrijver.

In ‘Een web van leugens’ krijgt hoofdrechercheur Clarke duidelijk de hoofdrol toebedeeld. Het verhaal is opgesplitst in 2 duidelijke verhaallijnen die naar het einde toe mooi samenvloeien. Het moet gezegd worden dat de tweede verhaallijn rond de vermeende stalking van Clarke veel interessanter om lezen was dan het hoofdverhaal van het boek.
Rankin introduceert naast Clarke nog vele andere personages (heel veel zelfs) die allemaal een bepaalde (grote of kleine) bijdrage leveren aan het verhaal. De veelheid aan personages zorgt regelmatig voor de nodige verwarring en chaos (wie is wie en wat is zijn rol).
Ondanks de erg vlotte schrijfstijl van Rankin kon het verhaal mij niet echt boeien. Het gebrek aan actie en spanning, maar ook de beperkte psychologische opbouw deed me al snel afhaken. Ik heb dan ook erg lang nodig gehad om het boek uit te lezen. Misschien moet John Rebus nu maar echt met pensioen …
#Thrillerlezers

Meer recensies van ilsemertens