Heerlijke feelgoed

ilsemertens 27 april 2020
Wanneer Suze het aanbod krijgt om gedurende 1 jaar een stroopwafelshop te gaan uitbaten in het buitenland, aarzelt ze geen moment. Dat het een wedstrijd is met een hoofdprijs van honderdduizend euro maakt dit natuurlijk extra aantrekkelijk, maar het is ook een nostalgisch gevoel uit haar studententijd dat meespeelt in de beslissing. Het lot beslist dat Suze naar New York moet.
Haar naaste familie en vrienden nemen het haar heel erg kwalijk dat ze zomaar vertrekt, beloftes verbreekt en hen achterlaat.
Al snel krijgt Suze spijt van haar spontane actie, wat alleen maar verergert wanneer ze door de taxichauffeur wordt afgezet in een nogal ongure buurt. Het appartementje dat voor haar voorzien is, is armzalig en heeft amper warm water. De eenzaamheid en heimwee slaan in volle hevigheid toe. Moet ze hier in deze buurt een koffietentje met stroopwafels uit de grond stampen?
Gelukkig krijgt ze al snel hulp van een aantal Mexicanen en wordt ze gesteund door de kleurrijke buurtbewoners. Maar kan ze die hoofdprijs hiermee winnen?
De Nederlandse auteur, Astrid Harrewijn, heeft rechten gestudeerd en is nu vertaler en leerkracht. In 2006 won ze een schrijfwedstrijd. Ondertussen heeft ze al een tiental boeken geschreven. Ze heeft een vlotte, humoristische stijl en schrijft over Nederlandse vrouwen en hoe die erin slagen om zich staande te houden in het leven.
‘De stroopwafelshop’ is een echte feelgoodroman. Met de nodige humor laat Harrewijn je kennismaken met de verschillende personages en dan in de eerste plaats Suze. Haar persoonlijkheid wordt tot in detail getypeerd.
Als lezer zit ik vaak te genieten met een glimlach op mijn gezicht. Toch is het niet altijd rozengeur en zonneschijn in dit verhaal. Suze komt de nodige obstakels tegen op haar weg. Net als met een echte vers gebakken stroopwafel kon ik dit boek bijna niet wegleggen.
Door de obstakels die Suze tegenkomt, neigt het verhaal soms wat meer naar een drama. Harrewijn gaat ook gevoelige thema’s als abortus en keuzevrijheid niet uit de weg. En ondanks de zwaarte van deze onderwerpen past dit toch mooi in het verhaal.
De roman is gelukkig niet overladen met romantische scènes. Dat zou afbreuk doen aan het verhaal.
Met ‘De stroopwafelshop’ bevestigt Astrid Harrewijn zichzelf als meesterlijk feelgood auteur.
#Boekinkt #Thrillerlezers

Meer recensies van ilsemertens