De therapeut

ilsemertens 19 juli 2020
Samen met haar man Sigurd verbouwt Sara het huis dat ze van zijn grootvader geërfd hebben? Omdat er veel werk in te doen is en beiden nog een jonge eigen zaak uit de grond stampen, gaat dit gepaard met veel stress. Dat dit weegt op hun relatie mag duidelijk zijn … Wanneer Sigurd nood heeft aan een relaxed weekend, beslist hij samen met 2 vrienden op weekenduitstap te gaan. Hij vertrekt vrijdagochtend terwijl Sara nog ligt te slapen en stuurt haar in de voormiddag een geruststellend bericht. Sara, die als psychotherapeut in haar thuispraktijk met jongeren werkt, gaat zoals iedere vrijdag gewoon aan de slag.
’s Avonds blijkt Sigurd echter nooit te zijn aangekomen bij zijn vrienden. De volgende dag blijkt dat Sigurd vermoord is.
Sara voelt zich alleen en onveilig in het grote, half gerenoveerde huis. Ze heeft de indruk dat er soms nog iemand aanwezig is: ze hoort geluiden, kleine dingen worden verplaatst, … Sara heeft echter de indruk dat de politie haar niet gelooft en begint al snel ook aan zichzelf te twijfelen. Hoe veilig is ze? En wat gebeurde er met Sigurd?
Helene Flood is zelf psycholoog en wetenschapper, die tevens een acteursopleiding volgde. ‘De therapeut’ is haar debuutthriller.
In ‘De therapeut’ draait het verhaal om het perspectief van Sara. Er komen soms andere personages in, die over het algemeen niet zo diepgaand worden beschreven. Met uiteraard enkele uitzonderingen … Soms wordt er zo uitgebreid uitgeweid over 1 persoon, dat ik mezelf als lezer toch enkele keren de vraag stelde: ‘wat komt dit hier nu doen?’ Uiteraard geeft dit al wel wat hints naar het plot (dat dus een beetje voorspelbaar wordt), maar ook hier mag gezegd worden: less is more. Het was voor mij, soms echt even doorbijten. Bovendien was het ook niet echt het meest vlot leesbare materiaal.
Het hedendaagse perspectief van Sara, wordt doorbroken door flashbacks. Ook deze leveren interessante informatie op, maar zijn soms ietwat warrig geschreven. Gelukkig vallen ze op doordat ze cursief gedrukt staan, want ze beginnen en eindigen gewoon middenin een hoofdstuk.
Alhoewel het perspectief volledig dat van Sara is, voel ik haar verhaal niet als lezer. Ik voel haar angst en eenzaamheid niet, maar lees het gewoon. En dat is een gemiste kans.
De hoofdstukken verlopen chronologisch, een hoofdstuk per dag. Door de soms overtollige informatie worden deze af en toe echt lang. De keuze voor kortere hoofdstukken (in bv. dagdelen) had het lezen van het boek misschien net iets vlotter gemaakt.
Alhoewel het boek over een moordonderzoek gaat, komen we weinig te weten over het verloop van het onderzoek. Pas op het einde van het verhaal krijgen we daar een zicht op. Gelukkig komt er op het einde van het verhaal iets meer actie in het verhaal, waardoor je toch nog graag snel wil verder lezen.
Flood heeft met ‘De therapeut’ een thriller neergezet die wat afwijkt van het standaard concept. Als lezer kan ik vernieuwing alleen maar toejuichen, want wie zit nu te wachten op nog meer van hetzelfde?
3 sterren
#Thrillerlezers!