Vlot lezende whodunnit

ilsemertens 17 april 2023
Op de 50ste verjaardag van haar echtgenoot verdwijnt de sympathieke Charlotte Salter spoorloos. Het lijkt alsof ze door de aarde verzwolgen is. Haar verdwijning is een mokerslag voor haar gezin maar ook de gemeenschap raakt uit balans. Wat is er met Charlotte gebeurd?
‘Heeft iemand Charlotte Salter gezien?’ is een verhaal van de hand van Nicci French, een bekend schrijverskoppel binnen het landschap van psychologische thrillers en in dit geval een literaire thriller (volgens de cover). Ze komen hier zeker aan tegemoet door het gebruik van vele personages, wat voor sommige lezers wel eens verwarrend (en zelfs storend) kan zijn. Zeker wanneer ze soms met de volledige naam en dan weer met een roepnaam worden beschreven. Persoonlijk vond ik dit geen probleem. Het verhaal las als een trein. De auteurs hebben een erg vlotte pen en schrijven voor een breed publiek toegankelijke verhalen.
Naar gewoonte kiezen ze voor een vrouwelijke hoofdpersoon, in dit geval dochter Etty. Vanaf deel 3 wordt het politieonderzoek echter ook in handen genomen van een vrouw die stevig in haar schoenen staat: rechercheur O’Connor.
We leerden de belangrijkste personen in het verhaal wel iets beter kennen, maar dat bleef toch nog vrij oppervlakkig. Zelf had ik nergens het gevoel dat ik het gemis van Charlotte echt aanvoelde. Spijtig …
En toch werd ik op een of andere manier in het verhaal meegezogen. Wat is er nu precies met Charlotte gebeurd en wie heeft er misschien iets mee te maken?
Ben je op zoek naar een echt spannend boek dan ben je hier aan het verkeerde adres. Maar het is zeker en vast een erg goed in mekaar zittende whodunnit. Het plot was erg verrassend en had ik niet zien aankomen.

4 sterren

Met dank aan Libelle leesclub voor het recensieboek.

Meer recensies van ilsemertens