Originele whodunit

ilsemertens 12 maart 2021
De reünie op het Nieuw Land College van Erik en zijn jaargenoten eindigt met een sterfgeval (een moord of een ongeval?). Onmiddellijk worden Erik en zijn vrienden, die allemaal een motief lijken te hebben, verdacht. Wat is er gebeurd? Of beter nog: who did it?

‘De buitenstaanders’ begint al onmiddellijk goed. Al in het eerste deel valt er een dode. Dat zet de toon voor een stevig verhaal.
De hoofdstukken spelen zich afwisselend af in het heden en het verleden, zodat we steeds meer te weten komen over het leven van Erik en zijn vrienden en wat er mogelijks kan gebeurd zijn. Dit verloopt echter vrij langzaam en de punch die er in de proloog zat verdwijnt helemaal naar de achtergrond. Pas na tweederde van het boek komt er opnieuw een drive in het verhaal die mij meer in het boek en het verhaal trok. Rustig aan bouwen we op naar het einde en de ontknoping van het verhaal. En als je dan aan het einde komt, verrast de schrijver je zoals nooit gezien.

De auteur kiest ervoor om vooral het hoofdpersonage, Erik, grondiger uit te werken. Naast hem leren we ook Eva beter kennen, maar de andere karakters blijven wat oppervlakkiger.
‘De buitenstaanders’ is geschreven in een vlotte toegankelijke stijl, doorspekt met de nodige humor. Erg leuk om dingen uit je eigen leven en realiteit in het verhaal te herkennen.
Daarnaast brengt hij het leven van tieners en hun strijd om erbij te horen ook mooi in beeld. ‘De buitenstanders’ is een verhaal over vriendschap en loyaliteit, of net ook niet.

#Thrillerlezers

3,5 sterren