Lekker ouderwets griezelige sfeer

ine 17 oktober 2017

Dit boek werd aangekondigd als een gotische roman of gothic novel. Op het internet staat bij DBNL een interessante definitie: 'een gewelddadige geschiedenis (achtervolging, opsluiting, moord) in een huiveringwekkend decor (kasteelruïnes, kloostergangen, desolate landschappen en woeste gebergtes) met als protagonisten een romantische heldin (persecuted maiden) en een booswicht (villain). Daarbij wordt overvloedig gebruikgemaakt van geheimzinnige, spookachtige en al dan niet gefingeerde ‘bovennatuurlijke’ elementen die mede voor een beklemmende sfeer zorgen. De intrige wordt opgebouwd op motieven als bezitsdrang, seksuele begeerte en overdreven zucht naar kennis.'

Het is goed om Reddende engel met deze definitie in het achterhoofd te lezen en om niet alles als geheel waarheidsgetrouw op te vatten. Een aantal zaken lijkt immers iets te bevreemdend of onwaarschijnlijk, maar toch is het verhaal op zich niet onwaarschijnlijk. De wereld van ons hoofdpersonage, Sabine, is ingestort. Haar man heeft haar verlaten, alles staat op zijn kop, ze weet niet hoe ze verder moet in haar leven. Ze is in haar auto gesprongen en komt in een vervallen huis in een desolate buurt terecht, en dan nog wel bij een heel eigenaardige familie. Ze is zo vertwijfeld dat ze gewoonweg nog niet terug wil of kan naar haar eigen leven. Ze wordt aangetrokken door de familie die bestaat uit twee meisjes, hun vader en hun grootmoeder. Ze is radeloos op zoek naar nodig zijn, gewenst zijn, betekenisvol zijn, naar het redden van anderen. Dat denkt ze te vinden bij het gezin dat gaandeweg brokstukjes van zijn duistere geheimen prijsgeeft, maar echte duidelijkheid ontbreekt. Sabine wordt steeds weer op een verkeerd spoor gezet en de situatie wordt steeds gevaarlijker voor haar. Niets is wat het lijkt.

(Deze alinea bevat een kleine spoiler)
Dit boek bevat een spannend verhaal, een whodunit in een lekker ouderwets griezelige feer. Over dat verhaal verklap ik niets. Om het verhaal aan te kleden maakt Renate Dorrestein van haar boek ook een psychologische roman. Over het verknipte gezin valt heel wat te vertellen en te verzinnen. Maar boven dit spannende en psychologische verhaal speelt zich één grote verhaallijn af. Sabine weet niet meer van welk hout pijlen te maken in haar leven. Ze heeft achtergelaten wat haar bekend is. Ze legt een heel moeilijke en lange weg af, een pad dat ze eigenlijk niet wil verlaten omdat de bestemming, haar toekomst, erg angstaanjagend voor haar is. Toch doet ze het, het wordt een echte loutering. Ze komt tot inzicht en tegen het einde van het boek is ze klaar voor haar nieuwe, onafhankelijke leven. Sabine redt zichzelf, ze wordt haar eigen reddende engel.

Meer recensies van ine