Griezelig interessant

ine 17 maart 2024
'Empusion, een natuurkundig griezelverhaal' van Olga Tokarczuk heeft zeker linken met De toverberg en deed me ook regelmatig terugdenken aan dat boek. Zelfde tijd, zelfde setting, een zelfreflecterende hoofdpersoon en veel filosoferende mannen, maar veel vlotter leesbaar.
Tegelijk is het ook een eye-opener, dit boek, een om bij na te denken, en wel op verschillende manieren. In de eerste plaats natuurlijk omdat het wemelt van vrouwonvriendelijke uitspraken. Die worden door de auteur heel bewust weergegeven - ik spoil vast niet als ik 'verklap' dat uit het nawoord blijkt dat ze zijn gebaseerd op teksten van welbekende mannelijke schrijvers.
Maar ook op andere manieren nodigt de auteur, en met haar ook de hoofdpersoon, uit om anders te kijken naar de wereld, om anders te voelen en te denken. Het maakt het een erg een boeiend boek. Het blijft evenwel een ongrijpbaar boek met een stevige vleug magie in. Mysterie en demonen zijn de hele tijd aanwezig en houden de lezer in de greep.
Het is geen spannend griezelig boek, het is een griezelig interessant boek. Mooi motto ook, van Pessoa dat mysterieus eindigt met "...Het zonlicht blijft de regisseur van de waarneembare wereld. Het onbekende loert naar ons vanuit de schaduw."

Meer recensies van ine