ine VIP Club

Wat een lovenswaardig initiatief van Nederland Leest om via de bibliotheken jaarlijks gratis een boek te verspreiden rond een bepaald thema met de bedoeling dat erover gepraat (of minstens nagedacht) wordt. Daar kunnen de Vlamingen alleen maar van dromen - gelukkig stelde Hebban het boekje dit jaar ook ter beschikking van lees(club)grage Vlamingen. Het thema dit jaar is duurzaamheid, de auteur Jan Wolkers en het boekje heet Winterbloei.

Het winterse aspect werd helemaal doorgetrokken in de mooie vormgeving van het boek. De kaft is aan de buitenkant in eenvoudig wit-zwart, aan de binnenkant staat een stukje schilderij van Wolkers zelf, dat ‘Winter’ heet. Het boek bevat een aantal cursiefjes: die staan in een kadertje op een achtergrond van hetzelfde schilderij (maar dan in grijstinten). En natuurlijk komt de winter ook terug in een anekdote, een verhaal, een gedicht…

Het boek bevat meer dan Wolkers alleen. Het begint met een paginagroot citaat uit Robinson Crusoe als motto: “De aarde was frisser en aantrekkelijker dan vroeger.” En daarmee is er meteen al iets om over na te denken. Wat het vroeger dan niet beter dan nu? Wat wil dit zeggen? Misschien is het gewoon een beloftevolle zin. Het initiatief en het thema worden ingeleid door Ronald Giphart, de teksten van Wolkers door zijn biograaf Onno Blom, die het boekje ook samenstelde. Hij vertelt over Wolkers en legt ook een link met de titel. Winterbloei: zo noemde kunstschilder Wolkers de laatste fase van zijn kunstenaarschap. Daarna komt voor elke lezer wat wils, of voor de letterveelvraat een heel gamma: verhalen, dagboekfragmenten, essays, brieven, een gedicht, een sprookje... van Wolkers, die allemaal iets met de natuur te maken hebben. Hierna een onvolledig overzicht.

We leren Jan Wolkers kennen als klein jongetje dat wel graag met zijn vader de natuur intrekt om te gaan vissen, maar dat niet van het doden van wormen en vissen houdt. Wolkers is niet bang voor een gruwelijke scene af en toe: zo beschrijft hij erg plastisch hoe een haak in de vissenbek pas loskwam door de darmen uit het beest te trekken. Voor de kleine Wolkers is het duidelijk: hij verkiest het genieten van de natuur, niet het doodmaken. Veel van zijn kennis haalt hij uit boeken en plaatjes, die hij gretig verzamelt.
De volwassen Wolkers voelt zich bijzonder goed thuis op Rottumerplaat: in een tentje op een eiland waar hij een week lang helemaal in zijn eentje in de natuur vertoeft (1971). Ondertussen bezit hij de nodige kennis over de natuur. Dieren maakt hij nu wel dood, maar alleen als dat functioneel is. En hij toont zijn hart voor de dieren door er te redden: zo mooi wat hij doet voor een scholekster en een zeehond. Hij is uitgegroeid tot een echt natuurmens.
Uit de brieven aan zijn zoon Jeroen blijkt dat hij hem wil opvoeden met liefde en respect voor de natuur. Hij vertelt heel veel over plantjes en beestjes. Het is duidelijk een gemeenschappelijk interesseveld dat Wolkers als vader blijft stimuleren. In de brieven staat eigenlijk geen ander nieuws dan weetjes over de tuin en de natuur.
Ook lezen we een aantal korte verhaaltjes, die ook voor jongere lezers erg toegankelijk zijn. Ideaal voor wie een heel land aan het lezen wil krijgen, want deze korte stukjes lijken erg geschikt voor een bespreking op school.
En de fijnproever kan afsluiten met een mooi gedicht over de winterse natuur. De titel alleen al is veelzeggend: ‘Ik heb de winter liefgehad’.

De afwisseling van genres vormt een mooi geheel. Het is telkens weer een verrassing wat er op de volgende pagina zal staan. Af en toe is dat trouwens een stukje dat niet van Jan Wolkers is, maar van Aaf Brandt Corstius. Het zijn korte spitse columns die verband houden met de rest van het boekje. Of een foto van Wolkers, zo staan er ook een paar in.

Samengevat: een mooi vormgegeven winterse bloemlezing uit het werk van Jan Wolkers. Als hij alleen al zijn liefde voor de natuur al kan doorgeven aan de vele lezers van dit gratis boekje, is er alweer een kleine stap gezet op het lange pad in de richting van de erg noodzakelijke duurzaamheid.

Reacties op: Winter in Wolkersland

Winterbloei - Jan Wolkers