Loser? Winner!

ine 25 augustus 2019
Dit boek is een pareltje uit de jaren 60 dat in 2006, jaren na het overlijden van auteur John Williams, werd herontdekt en heruitgegeven. Het werd een groot succes. En ook toen de vertaalde versie in ons taalgebied uitkwam, werd die erg lovend onthaald.

Het is een boek dat de lezer bij de keel grijpt. Met dit personage leef je echt mee, terwijl het toch echt nogal een loser is. En misschien is dat wel het bijzondere aan dit boek: het gaat niet om iemand die de strijd aangaat met wat fout loopt of die vecht voor wat hij wil bereiken of behouden in leven, liefde, werk... Het gaat over iemand die - toch nogal ongebruikelijk - alles gewoon op zich laat afkomen, over iemand die het leven helemaal ondergaat terwijl hij zich zo afzijdig mogelijk houdt van de mallemolenmaatschappij, van de rest van de wereld tout court. Maar hij blijft wel steeds trouw aan zichzelf en wil zich alleen bezighouden met wat hem echt interesseert - en daarbij komt hij af en toe verrassend uit de hoek. Dat alles levert ons als lezer een bijzondere en verfrissende blik op de wereld en de menselijke psyhe op.

Het verhaal van zijn leven samenvatten, maakt het saai. Hij doet immers niets bijzonders, behalve (een heel gepassioneerd) docent literatuur worden. Wel krijgt hij opvallend veel teleurstellingen te verwerken. Maar toch blijft steeds de hoop op beterschap boven dit boek hangen. En dat is zeker een grote kracht van dit prachtig geschreven werk.

Bovendien maakt het feit dat er veel overlappingen zijn met John Williams' leven en dat het boek wellicht ten dele autobiografisch is, alles nog veel echter en intenser.

Wie dit boek leest, beseft heel goed dat de grens tussen een loser en een winner soms heel vaag is...

Meer recensies van ine