Een betoverende roman

ingrid Lemmens 16 maart 2024
Een betoverende roman met twee tijdlijnen waarin de liefde, een verborgen boekwinkel en de liefde voor en de kracht van boeken centraal staat.

Dank aan Luitingh- Sijthoff voor dit recensie exemplaar.

Wie houdt er nu niet van een verhaal over boeken en een mysterieuze, verborgen boekhandel? Alleen al de prachtige kaft maakte mij heel nieuwschierig.
En ik moet zeggen dat dit boek mijn verwachtingen heeft overtroffen.

De schrijfster heeft een fijne, toegankelijke en beeldende schrijfstijl waar je helemaal in op gaat.
De personages zijn goed uitgewerkt en ik voelde me al snel verbonden met hun en al hun belevenissen. Ik heb gelachen en meegeleefd met ze en de schrijfster bezit de kracht om je te laten voelen alsof je zelf op de plek bent waar dit verhaal zich op dat moment afspeelt.

Opaline haar verhaal start in 1921 als ze naar Parijs vlucht omdat ze niet uitgehuwelijkt wil worden en een baan aangeboden krijgt in de welbekende boekhandel Shakespeare and company. Uiteindelijk vlucht ze naar Dublin en haar verhaal is heel mooi en aangrijpend en haar liefde voor boeken sleept haar door alles heen. Wat heb ik genoten van deze sterke vrouw!

Martha in het heden is bang geworden voor de liefde nadat ze gevangen zat in een gewelddadig huwelijk en is zichzelf kwijtgeraakt. Ze gaat aan de slag als huishoudster bij de excentrieke mevrouw Bowden.
Regelmatig heb ik hardop gelachen om mevrouw Bowden, wat een heerlijk karakter is dat die zegt wat ze denkt. In het huis hangt meteen iets magisch maar je kunt je vinger er niet direct op leggen, je wil blijven lezen omdat het zo intrigerend is. En uiteindelijk begin je te begrijpen wat nu zo speciaal is aan dit huis en haar bewoonster.

Henry is in Dublin op zoek naar een verloren manuscript dat in een oude boekwinkel moet liggen en wordt halsoverkop verliefd op Martha. Maar kan zij de liefde weer toelaten?

Samen nemen ze ons mee op een magische reis om de verborgen boekhandel te vinden en meer te weten te komen over Opaline die de eigenaresse moet zijn geweest. Gaan ze samen het manuscript van Emily Brontë vinden? Of vinden ze in hun zoektocht veel meer dan waar ze dachten naar op zoek te zijn...

Ik kan niet anders zeggen dat dit hartverwarmende boek mij van begin tot eind geboeid heeft. Het vleugje magie erin gaf het verhaal iets extra's en uiteindelijk passen alle puzzelstukjes in elkaar en blijf je achter met een heel fijn gevoel dat je alleen krijgt als je een pareltje gelezen hebt.

Er staan prachtige zinnen in die tot je verbeelding spreken en je niet loslaten:
" de muren van gebouwen zijn doordrenkt met herinneringen. Ze onthouden alles wat wij, gewone stervelingen, vergeten zijn"

Een echte mustread, een boek dat je niet snel zult vergeten!
Een heerlijke, hartverwarmende en boeiende roman.

Meer recensies van ingrid Lemmens