Indrukwekkende roman

ingrid Lemmens 14 april 2024
Op de achterkant van dit boek stond een stukje dat mij nieuwsgierig maakte:

Voor 'Hannes keuze' heeft de schrijfster zich opnieuw laten inspireren door maatschappelijke thema’s. Hoe kan ze ook anders als voormalig huisarts. ‘Deze thema’s spelen achter de meeste deuren waar wij naar kijken als we door de straten lopen. Ons niet bewust van strijden die gestreden worden, oordelen we over wat we zien. Maar niet voor niets is het spreekwoord: elk huis heeft zijn kruis.’

Het is dan ook geen doorsnee roman waar het draait om liefde en geluk en alles komt uiteindelijk goed.
Het is een boek dat je laat voelen en nadenken, gebaseerd op dingen die uit het leven gegrepen zijn en waar we meestal niks over weten omdat het achter gesloten deuren blijft.

We volgen 2 verhaallijnen die uiteindelijk samenkomen. Het begint in 1952 waarin we de jonge Hanne leren kennen, ze heeft het niet makkelijk in het leven.
Ze raakt zwanger en wordt gedwongen haar kind af te staan.
Schrijnend om te lezen hoe dit verliep!
Toch heeft ze een kracht in zich en gaat door, haar reis was dan ook mooi en interessant om te volgen.
De schrijfster heeft een hele fijne schrijfstijl en trekt je meteen het verhaal in, het voelt alsof ik alles samen met Hanne meegemaakt heb in haar veelbewogen leven. Soms wilde ik haar door elkaar schudden maar meestal wilde ik haar gewoon knuffelen!
Het tweede deel begint met Chrissie die na het overlijden van haar ouders op een geheim stuit. Ook haar verhaal is er een dat je niet in de koude kleren gaat zitten.
De zoektocht naar het geheim begint.
Ondanks dat dit boek zware thema's bevat is het nergens te zwaar. Het is op een mooie manier verteld en daardoor is het ook echt een prachtige en indrukwekkende roman die begint in 1952 en eindigt in 2021 en je het verhaal van begin tot eind laat voelen wat ik erg knap gedaan vond. Toen het uit was heb ik het even allemaal laten bezinken en kwam ik tot de conclusie dat dit een verhaal is dat je moet lezen en wat verteld moest worden en dat is op een geweldige manier gedaan door deze schrijfster.

4 sterren!

Meer recensies van ingrid Lemmens