Eigentijdse en grappige sprookjes!

Irene 17 januari 2020
Na het succes van de Kikkerbillen van de koning weet Janneke Schotveld weer een ontzettend leuk en eigentijds sprookjesboek te schrijven. Vijftien sprookjes met de herkenbare en vlotte schrijfstijl van Schotveld. Ook dit keer weer treffende illustraties van bekende en minder bekende illustratoren.

Ik heb meerdere malen hard moeten lachen om verschillende namen of uitspraken van personages.
Het verhaal van Prins Ebben is geweldig en prinses Noor verkondigt daarbij luid dat ze hem een lekker ding vindt.
Het bruist weer van de ridsters, zelfs een zwangere, op racefietsen, familie van Ali Baba, reuzen met pijn, een konijn dat de tafel van zeven kent, barbie Hakketeentje met te kleine voeten en een kattenmannetje.

Het boek ging mee in de trein naar het werk en ik weet niet of dat een goed idee was. Ik vond van wel, de man naast mij vond dat iets minder en wist ook niet wat hij met mijn uitleg moest. Ik schoot hardop in de lach nadat ik kennis had gemaakt met de hio. Een heks in opleiding. Net zo grappig als de tio in het vorige boek (tovenaar in opleiding). O ja, paarsharige tovenaars zijn de ergste heb ik geleerd ;)
In ieder geval is dit boek niet alleen grappig voor kinderen!

Het leuke aan deze verhalen vind ik de terugkeer van een aantal personages uit het vorige sprookjesboek, maar hiervoor hoef je het eerste boek niet gelezen te hebben. Daarnaast komen personages uit dit boek bij elkaar ‘op bezoek’ in de verhalen. Het lijkt hierdoor één wereld waarin zij leven en maakt de verhalen nog grappiger.

Sprookjes met een boodschap en maatschappelijke aspecten, maar nergens met teveel nadruk. Het is duidelijk dat je gewoon mag zijn wie je bent en mag doen wat je wilt doen.

Meer recensies van Irene