Fantasie in combinatie met realiteit: aanrader

Irene 07 januari 2020
Als Hens uit zijn vertrouwde, maar niet leuke, omgeving wegloopt, loopt Walm met hem mee. Vijf sluit zich bij hen aan en ze vertelt over Brunnen. Een land waar alles fijn en goed is. De kinderen hoeven er niet te werken, er is vrolijkheid en vooral ook genoeg te eten. Hens gelooft het niet en is bovenal erg negatief. Brunnen blijkt te bestaan, ze komen binnen via Jool, een waterspuwer met magische krachten. De stad lijkt te zweven in de wolken, er is eten waar Hens enorm van geniet. Eten dat anders is dan een droge aardappel en droog roggebrood.
Alles is goed en Hens heeft het naar zijn zin. Hij leert te genieten, tot Walm ziek wordt en heimwee krijgt.

Een boek boordevol fantasie in combinatie met de realiteit. Een goed verhaal, maar ook fijn en goed geschreven. Ik moest heel even inkomen, maar op een gegeven moment zit je er helemaal in en voel je de vrolijkheid van Brunnen en de kinderen. Aan het begin van het boek had ik eerst nog een paar vragen, want waarom is Walm bijvoorbeeld gekleed in lappen en niet in kleding? Toch maakt dat uiteindelijk niet uit, het is gewoon zo en niet per se relevant voor het verhaal.

Dit jeugdboek leest zeer prettig en ik vind het een aanrader. Een aanrader met een einde waar je warm van wordt en je alleen maar van durft te dromen.

Ook wil ik een compliment geven aan Linda Faas voor de hele mooie en passende illustraties.

Meer recensies van Irene