Agnes Grey

IrisReadsBooks 14 januari 2022
Agnes is een domineesdochter die aan de slag gaat als gouvernante. Zonder ervaring wordt zij aangenomen bij de familie Bloomfield. Helaas maken de kinderen het haar ontzettend moeilijk. Vervolgens gaat zij bij de familie Murray aan de slag. Hier lijkt ze beter op haar plek te zijn maar ze krijgt wat te stellen met Rosalie, een van de dochters. Als er liefde opbloeit tussen Agnes en de priester Edward Weston doet Rosalie er alles aan om de twee uit elkaar te houden.

Ik had nog nooit een klassieker gelezen maar dankzij uitgeverij Rainbow heb ik deze kans gekregen. Zelf wist ik niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben!

Agnes neemt je mee in haar leven als gouvernante. Ze is een fijn personage om te volgen. Ik kon mij goed in haar verplaatsen en voelde met haar mee.
Het verhaal las makkelijk en snel weg. Af en toe zat er een taai stuk in, dan had ik er wat meer moeite mee. Maar als snel is dit weer voorbij. Een groot pluspunt is dat de kinderen niet als perfecte engeltjes worden neergezet. Het is werkelijk ongelofelijk wat zowel de Bloomfields als de Murrays doen. Anne laat goed het echte beeld van een gouvernante zien. Je merkt dat ze zelf ervaring heeft en hier ook over schrijft.
Er zitten veel verschillende personages in dit boek. Ik vond vooral de Murrays erg interessant, met name de twee dochters. Hun beweegredenen werden duidelijk in beeld gebracht.

Ik heb van mijn allereerste klassieker genoten. Hopelijk kan ik dan ook in de toekomst mijn klassiekers verder uitbreiden met deze mooie uitgaves.
Ik geef dit boek: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Recensie-exemplaar