Mensen zijn zo

marcel hoekstra 25 januari 2020
Juli Zeh zadelt haar lezers luchtig op met een noch vrolijk noch ontroerend beeld van wat de kennelijke doorsnee-mens zoal vermag.
In Unterleuten (onder de mensen) laat ze de freelance journaliste Finkbeiner de verwording van een kleine dorpsgemeenschap in de Duitse deelstaat Brandenburg documenteren. Dit, naar aanleiding van een door Finkbeiner op Spiegel Online gelezen bericht over de vondst van een lijk in de filterput van de plaatselijke drinkwatervoorziening.
Aan de rand van het dorp werd, zo blijkt algauw, door de staat in de komst van een windmolenpark voorzien. En in dat licht leren we in steeds vanuit kleurrijk inwonerperspectief geschreven hoofdstukken de wording, aard en het karakter van de dorpsbewoners en hun belangen kennen.
Unterleuten is een heel knappe en sensitief geschreven ongewone roman over gewone mensen.

Juli Zeh (Bonn, 1974);
Unterleuten (2016, 490 pag.);
Vertaald uit het Duits door Annemarie Vlaming;
Uitgever: Ambo | Anthos

Meer recensies van marcel hoekstra