Fout

marcel hoekstra 19 januari 2024
Twee dagreizen verhaalt over een man die zich na het aantreffen van een brief in diens nalatenschap, met ongeloof en tegenzin genoodzaakt ziet het door hem gekoesterde beeld van zijn vader bij te stellen.
Althans, dat is het spieraam waarbinnen Van Toorn enkele dagen uit het leven van Maarten Leebraken uit de doeken doet.
De man is een vroegoude (34) historicus met weliswaar een prima baan bij een Voskuils’ Het-bureau-achtig instituut, die met zijn vrouw en zoontje in een fijne flat in Amsterdam woont. Maar die existentieel een wat getroebleerde fase doormaakt met die hiervoor al genoemde brief als alibi.
De vrouw en zijn zoontje (‘het jongetje’) zijn enkele dagen uit logeren bij de verwitwete vriendin van Maartens’ vader in Brabant; om Maarten de gelegenheid te laten aan zijn maar niet vlottende tweede boek te werken.

De roman verscheen in 1969; het jaar waarin Van Toorn zelf vijfendertig werd: ‘(..) een mannetje dat te lang veelbelovend is gebleven om nog van belang te worden, je kunt niet meer veelbelovend zijn op middelbare leeftijd.(..)’

De tweede druk van Twee dagreizen, die ik las, is in 1981 door Querido als Salamander uitgegeven. Op de omslag schittert een stilleven met paraplubak en koffer in de gang, van kunstenaar Mart Kempers.

En ofschoon het een goed geschreven, puntige, trefzekere, mooi uitgegeven en een aan de pienterheid van de lezer appellerende roman is, lijkt Van Toorn er uiteindelijk zelf toch niet heel erg tevreden over te zijn. Of te zijn geweest.
In een interview dat Willem Roggeman in 1982 met hem had voor de Vlaamse Gids, zegt Van Toorn over Twee dagreizen: ‘(..) is een experimenteler verhaal. Dit is in een aantal lagen en met verspringende optiek opgebouwd. Alleen stond mij dat voor het proza niet aan omdat ik wilde dat het verhaal veel directer overkwam.´

Spijtig! Ik vond het verhaal zo namelijk precies goed.

Titel: Twee dagreizen (1969, 128 pagina’s)
Auteur: Willem van Toorn (Amsterdam, 1935)
Illustratie 2e druk (Salamander): Mart Kempers (1924-1993)
ISBN 9021495147
Uitgever: Em. Querido’s Uitgeverij

Meer recensies van marcel hoekstra